Nyheder
Søg i nyhedsarkivet:
Støttekoncert i Vesterkær Kirke
Støttekoncert med ny formand Else Marie Tolbøll og Martin Granum, oplæg med status på retssagen ved Louise Faber, fællesskab, smuk musik, fællessang, mulighed for at købe øl fra Egholm, t-shirts, klistermærker og meget mere.
Høringssvar til Aalborg Kommunes Trafikstøjhandlingsplan 2024 (THP)
De alvorlige støjproblemer langs E45 kunne være undgået, hvis man fra start havde beregnet støjens ved vejens maksimale kapacitet. Samme fejl må ikke ske igen.
Borgerbevægelsen har derfor indsendt høringssvar som du kan læse her.
Bevis: E45-alternativ er Aalborgs bedste valg
Borgerbevægelsen kan nu bevise, at det østlige alternativ helt konkret gør Egholmmotorvejen til en utilstrækkelig, dyr og kortsigtet løsning.
- Endelig har vi uvildige beregninger efter samme model som staten anvender i lignede sager inden for transport- og infrastrukturprojekter, siger forperson for Borgerbevægelsen, advokat Louise Faber.
- En udvidelse af E45 giver faktuelt Aalborg tilstrækkelig kapacitet over Limfjorden frem mod 2050 beregnet efter Vejdirektoratets egne metoder. Med mere flydende trafik og uden hastighedsnedsættelse, siger Louise Faber.
EU henter Egholms Venner og Borgerbevægelsen til Bruxelles
Siden Trafikforliget i 2014 har motorvejen over Egholm været planlagt til at gå gennem områder, der vil påvirke dyrelivet negativt.
Imidlertid nægter de danske myndighederne at udpege Egholm og limfjordsvandet omkring som beskyttede.
- Egholms Venner og Borgerbevægelsen har derfor klaget til EU, eftersom Danmark tilsidesætter EU-lovgivningen, siger formand for Borgerbevægelsen og advokat for Egholms Venner, Louise Faber.
Nu henter EU-Parlamentet de to foreninger til Bruxelles for at høre mere om sagen.
- Invitationen viser, at EU tager vores klager alvorligt, og at de er interesserede i at EU-lovgivningen overholdes, siger formand for Egholms Venner, Henrik Mørch.
Bombe i høringssag: Miljøet mister al ret i sag om motorvej over Egholm
Det foreslåede udkast til anlægslov, som i al hast er sendt i høring sammen med Miljøkonsekvensrapporten 2023, skal give Transportministeren vide rammer for at overtage kommunalbestyrelsens eller en statslig myndigheds beføjelser.
Således også for fx Miljøstyrelsens adgang.
Særligt problematisk i lyset af 12 års historik med gentagne høringsprocesser, fordi der er vanskeligheder med at overholde EU's miljødirektiver vedrørende dette projekt.
- Dermed undgår Transportministeren meget bekvemt at forholde sig til fremtidig kritik fra Miljøstyrelsen, siger formand for Borgerbevægelsen, advokat Louise Faber.
- Forslaget til anlægslov vil undergrave borgernes retssikkerhed, siger Oluf Jørgensen, fhv. lektor i forvaltningsret ved AAU og forskningschef i mediejura ved DMJX
En vandring ind i hjertet af en miljøsag
I det idylliske landskab på Egholm, et naturskønt område tæt på Aalborg, er rammen om en forestående miljøkamp.
Naturvejleder Esben Buch og Henrik Mørch, formand for Egholms Venner, leder en oplysende naturvandring gennem Kronborg Skov til Egholm Hage. Denne tur er mere end en simpel vandring gennem natur; den er en rejse ind i hjertet af en vigtig miljøsag.
Formålet er, at deltagerne bruger oplevelser og viden fra turen til at formulere og indsende høringssvar mod motorvejsprojektet.
Dato: Lørdag den 6. januar 2024 - kl. 13:00-15:30Sted: Egholmfærgen med naturvejleder Esben Buch & Henrik Mørch
Er Egholmlinjen den bedste Løsning?
Samfundsøkonomiske overvejelser og trafikvurderinger ved Egholmlinjen med Kaj A. Jørgensen, ekspert i samfundsøkonomi præsenterer en dybdegående analyse af den seneste Miljøkonsekvensrapport (MKV2023) med særligt fokus på trafik og økonomi ved den foreslåede 3. Limfjordsforbindelse.
Foredrag den 8. januar kl. 19:00 i Medborgerhuset, Aalborg
Transportminister blokerer for Miljøstyrelsens kritik om motorvej over Egholm
Aktindsigt afslører, at transportministeren bevidst blokerer for Miljøstyrelsens kritiske vurdering af den omdiskuterede Egholmmotorvej ved Aalborg
En manøvre, der effektivt fjerner Miljøstyrelsen fra den centrale rolle som en kritisk og kompetent myndighed, der sikrer miljø og dyreliv i Danmark. Som fx ved den kritiserede plan om at bruge hunde til at fordrive ynglende oddere fra Egholm, hvilket allerede har vækket etisk bekymring og er i strid med EU's direktiver.
Borgerbevægelsen har sendt en anmodning til Folketinget om at udøve parlamentarisk kontrol med transportministeren, idet transportministerens handlinger risikerer at gøre den endelige vedtagelse af anlægsloven juridisk angribelig.
Beskyttet drikkevand droppes med ny motorvej over Egholm
I forslag til ny anlægslov skal den eksisterende og særlige beskyttelse af grundvandsparkerne i Drastrup og Lindholm/Hvorup ophæves.
30 års arbejde med at sikre rent drikkevand fra to vandværker til fremtidens generationer i Aalborg droppes.
Gitte Ramhøj forklarer, at de høje miljømål for det rene grundvand i toplaget ignoreres i den seneste Miljøkonsekvensrapport 2023, fordi Vejdirektoratet alene baserer sin vurdering på det forurenede mellemlag i de beskyttede boringsnære områder (BNBO), hvor miljøkravene ikke er så høje.
Derfor kan det se ud som om, at det bliver et mindre problem at føre en motorvej gennem en grundvandspark, end det reelt er.
Klager til Transportudvalg med krav om kontrol af Transportministeren
Et papirbjerg på 1811 sider, som borgere og berørte myndigheder skal forstå og kommentere på 19 dage.
Det er i strid med vejloven og VVM-direktivet, når høringspligtige myndigheder nægter at forlænge en høringsfrist, der helt tydelig er fastsat for kort.
Borgerbevægelsen klager derfor til transportudvalget med krav om, at udvalget kontrollerer regeringens arbejde og forholder loven for Transportministeren.
- En frist på i alt 3 måneder vil være passende og i overensstemmelse med lovgivningen, siger formand for Borgerbevægelsen, advokat Louise Faber.
Alligevel ingen ekstra støjskærme langs Egholmmotorvejen
Mange høringssvar handlede ved VVM 2021 om krav til endnu mere afskærmning mod støj langs motorvejen end den planlagte afskærmning på 2,9 km på Egholmlinjen. Nu er afskærmningen halveret i den senest opdaterede miljøkonsekvensrapport for 2023.
- Det betyder, at områderne omkring Sofiendal Enge, nu helt op til Hasseris Gymnasium, Frugtkvarteret ved Gl. Hasseris, vest for Bygaden i Gl. Hasseris og udsigtsgrunde ved Vikingemuseet Lindholm Høje er blandt de helt centrale områder i Aalborg, der i overvejende grad kan se frem til mange timers daglig sundhedsskadelig vejstøj iht. den nye VVM støjrapport, som netop er udsendt.
Hunde skal jage ynglende oddere fra Egholm for at sikre motorvej
I bestræbelserne på at gennemføre planerne om en ny motorvej vest om Aalborg og over Egholm vil myndighederne nu sætte hunde ind for at skræmme ynglende oddere væk fra Egholm og Lindholm Å.
Formænd for Borgerbevægelsen, Egholms Venner og Danmarks Naturfredningsforening (DN) og naturvejleder er dybt chokerede.
»Uhørt strategi. Fatalt. Dyrplageri. Uansvarligt«, lyder reaktionerne.
Hvis du bor her, bliver du ramt - klik og tjek
Hvis du bor i nedennævnte områder bliver du berørt af en ny motorvej vest om Aalborg og over Egholm.
Tjek det ud. Klik læs mere.
En motorvej over Egholm betyder, at 26.000 borgere bliver belastet af støj.
To vitale grundvandsparker med kilderent drikkevand bliver berørt.
Mulighed for en ny generationsforurening med asbest.
Stort antal beskyttede fauna og fugle er truet
Egholms Venner klager til EU: Danmark overtræder EU-direktiv og udpeger ikke nye Natura 2000-områder
På grund af stats-økonomiske interesser i anlægsprojektet ”Egholmmotorvejen” undlader myndighederne at udpege Natura 2000 områder, der kan beskytte truede dyrearter og fugle, mener Egholms Venner.
Alligevel undlader myndighederne tilsyneladende systematisk og uretmæssigt at udpege området som Natura 2000 beskyttet. Og dét selvom området, hvor motorvejen over Egholm tænkes ført igennem, opfylder alle ornitologiske og biologfaglige kriterier, siger formand for Egholms Venner; Henrik Mørch, der nu har indbragt sagen for EU-Kommissionen.
Borgerbevægelsen har i den forbindelse bistået Egholms Venner.
Foredragskombi: Få styr på fusk eller fakta om støj og asbest
Myndighederne erkender, at den planlagte motorvej ventes at give store støjgener for 26.000 borgere langs Egholmlinjen. Ligeledes hævder de, at der ikke er asbest i Limfjorden. Kom til foredrag til fup eller fakta om støj og asbest.
Lisbeth Gjørtz Fast og Henrik Sakstrup med særlig ekspertise i henholdvis asbest og støj gør dig klogere på, hvad du kan forvente af konsekkvenser, hvis planer om en motorvej over Egholm bliver til virkelighed.
Slutspurt: 8 ugers motorvejs-maraton sættes i gang
Som indledning til det, der nu må forventes at være den sidste VVM-høringsfase efter 12 års motorvejs-maraton holder formand for Borgerbevægelsen, advokat Louise Faber opstarts-orientering for borgere i anledning af at Vejdirektoratet sandsynligvis sætter gang i den nye VVM-høring.
- Et vigtigt budskab er, at der er ingenting, der er besluttet. Borgerne bliver præsenteret for et projekt – men projektet er ikke besluttet, fastslår Louise Faber.
- Lige nu mangler kun borgernes vurdering., siger hun og opfordrer medlemmer og andre interesserede til at blive klædt godt på til høringsfasen.
Borgere og erhvervsliv klar til at betale 100.000 kroner for statens regnestykke
Borgerbevægelsen står klar med 100.000 kroner til trafikberegninger, hvis ikke myndighederne vil regne på relevante alternativer.
- Vi er nødt til at sikre Folketinget et fyldestgørende beslutningsgrundlag, siger formand for Borgerbevægelsen, advokat Louise Faber.
Eksperter: Ekstra tunnelrør er en bedre investering
I denne dybdegående episode af "Aktindsigterne" graver vi os ned i de beslutninger, der blev truffet dengang, og de konsekvenser de har for os i dag.
Aktindsigterne taler med lektor emeritus Kaj Jørgensen, som forklarer, hvorfor en østlig linieføring med et ekstra tunnelrør er en langt bedre investering for samfundet.
Egholmmotorvejen: Ny episode: Om støj
Vejdirektoratet anvender metoder til at beregne støj på den kommende motorvej over Egholm, der undervurderer omfanget af støj.
Og det til trods for at Europas førende eksperter anviser mere nøjagtige beregningsmetoder.
- Ingen andre fagfolk eller eksperter i støj, som Borgerbevægelsen har været i kontakt med, er enig med Vejdirektoratet, siger Henrik Sakstrup, pensioneret pilot og ekspert i støj.