Nyheder
Søg i nyhedsarkivet:
Aalborg Kommune anerkender fejl i screeningsafgørelse om gasballoner efter Borgerbevægelsens klage
Aalborg Kloak A/S ønsker at opføre to gasballoner ved Rensningsanlæg Vest i Mølholm. Kommunens screeningsafgørelse lød først, at projektet ikke skulle miljøkonsekvensvurderes. Borgerbevægelsen klagede over denne afgørelse - og har fået medhold. Kommunen har erkendt sine fejl på grund af klagen, og har genoptaget sagsbehandlingen.
Pressemeddelelse: Krav om lovændring for nyt udfletningsanlæg på Egholmmotorvejen
Uagtet Vejdirektoratets gode intentioner om en bedre løsning protesterer Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen til Trafikstyrelsen over ændring af udfletningsanlæg ved Dall. Politikerne må tage ansvar for, at motorvejen blev vedtaget trods protester igennem et asbestdepot og med en uhensigtsmæssig udfletning i syd. Det er deres fejl, som der må rettes op på, navnlig af hensyn til de væsentlige støjproblemer for borgerne i Dall.
Vejdirektoratet agter at snige ændring af motorvejen uden om Folketinget
Med en flytning af udfletningsanlægget ved Dall forsøger Vejdirektoratet at gennemføre en ændring af linjeføringen - uden om Folketinget og den anlægslov, der er politisk vedtaget. Vejdirektoratet hævder, at ændringen kan kategoriseres som en “mindre” af slagsen. Faktisk blot en optimering. Lokale borgere er derimod i oprør. Læs Borgerbevægelsens høringssvar.
Borgerbevægelsen stævner Transportministeren og indleder længe ventet retssag
Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen har nu anlagt den retssag, som skal få domstolene til at tage stilling til, om loven om anlæggelse af motorvejen ‘3. Limfjordsforbindelse’ i Egholmlinjen er lovlig.
Referat af Generalforsamling 2025
Her kan du læse referatet af den ordinære generalforsamling i Borgerbevægelsen imod en Motorvej i Egholmlinien.
Mødet blev afholdt onsdag den 26. marts 2025 for betalende medlemmer.
Skal asbestforurenet sediment placeres i uegnet depot i Vester Hassing?
Borgerbevægelsen er bekymret for, at forurenet sediment fra udgravning i fjorden skal placeres på et gammelt depot i Vester Hassing i stedet for på depotet i Rærup. Det gamle depot er uden bundmembran og uden perkolatopsamling, og er uegnet til at beskytte fjorden.
Biogaskupler ved rensningsanlægget: Forurening negligeres!
Aalborg Kommune har tilladt Aalborg Kloak et stort projekt med to kupler til biogas. Projekter medfører, at der skal graves i det gamle asbestdeponi, og at der skal udledes muligt forurenet grundvand til Limfjorden. Gravearbejdet er begyndt, og asbesten ligger frit og tørt fremme i store bunker.
Indkaldelse til ordinær generalforsamling 2025
Den 26. marts 2025, kl. 19:00-21:00 på Medborgerhuset, Rendsburggade 2, 9000 Aalborg.
Tilmeldelse via via email senest den 12. marts.
OBS! Generalforsamlingen er udelukkende for betalende medlemmer.
Støttekoncert i Vesterkær Kirke
Støttekoncert med ny formand Else Marie Tolbøll og Martin Granum, oplæg med status på retssagen ved Louise Faber, fællesskab, smuk musik, fællessang, mulighed for at købe øl fra Egholm, t-shirts, klistermærker og meget mere.
Høringssvar til Aalborg Kommunes Trafikstøjhandlingsplan 2024 (THP)
De alvorlige støjproblemer langs E45 kunne være undgået, hvis man fra start havde beregnet støjens ved vejens maksimale kapacitet. Samme fejl må ikke ske igen.
Borgerbevægelsen har derfor indsendt høringssvar som du kan læse her.
Bevis: E45-alternativ er Aalborgs bedste valg
Borgerbevægelsen kan nu bevise, at det østlige alternativ helt konkret gør Egholmmotorvejen til en utilstrækkelig, dyr og kortsigtet løsning.
- Endelig har vi uvildige beregninger efter samme model som staten anvender i lignede sager inden for transport- og infrastrukturprojekter, siger forperson for Borgerbevægelsen, advokat Louise Faber.
- En udvidelse af E45 giver faktuelt Aalborg tilstrækkelig kapacitet over Limfjorden frem mod 2050 beregnet efter Vejdirektoratets egne metoder. Med mere flydende trafik og uden hastighedsnedsættelse, siger Louise Faber.
EU henter Egholms Venner og Borgerbevægelsen til Bruxelles
Siden Trafikforliget i 2014 har motorvejen over Egholm været planlagt til at gå gennem områder, der vil påvirke dyrelivet negativt.
Imidlertid nægter de danske myndighederne at udpege Egholm og limfjordsvandet omkring som beskyttede.
- Egholms Venner og Borgerbevægelsen har derfor klaget til EU, eftersom Danmark tilsidesætter EU-lovgivningen, siger formand for Borgerbevægelsen og advokat for Egholms Venner, Louise Faber.
Nu henter EU-Parlamentet de to foreninger til Bruxelles for at høre mere om sagen.
- Invitationen viser, at EU tager vores klager alvorligt, og at de er interesserede i at EU-lovgivningen overholdes, siger formand for Egholms Venner, Henrik Mørch.
Bombe i høringssag: Miljøet mister al ret i sag om motorvej over Egholm
Det foreslåede udkast til anlægslov, som i al hast er sendt i høring sammen med Miljøkonsekvensrapporten 2023, skal give Transportministeren vide rammer for at overtage kommunalbestyrelsens eller en statslig myndigheds beføjelser.
Således også for fx Miljøstyrelsens adgang.
Særligt problematisk i lyset af 12 års historik med gentagne høringsprocesser, fordi der er vanskeligheder med at overholde EU's miljødirektiver vedrørende dette projekt.
- Dermed undgår Transportministeren meget bekvemt at forholde sig til fremtidig kritik fra Miljøstyrelsen, siger formand for Borgerbevægelsen, advokat Louise Faber.
- Forslaget til anlægslov vil undergrave borgernes retssikkerhed, siger Oluf Jørgensen, fhv. lektor i forvaltningsret ved AAU og forskningschef i mediejura ved DMJX
En vandring ind i hjertet af en miljøsag
I det idylliske landskab på Egholm, et naturskønt område tæt på Aalborg, er rammen om en forestående miljøkamp.
Naturvejleder Esben Buch og Henrik Mørch, formand for Egholms Venner, leder en oplysende naturvandring gennem Kronborg Skov til Egholm Hage. Denne tur er mere end en simpel vandring gennem natur; den er en rejse ind i hjertet af en vigtig miljøsag.
Formålet er, at deltagerne bruger oplevelser og viden fra turen til at formulere og indsende høringssvar mod motorvejsprojektet.
Dato: Lørdag den 6. januar 2024 - kl. 13:00-15:30Sted: Egholmfærgen med naturvejleder Esben Buch & Henrik Mørch
Er Egholmlinjen den bedste Løsning?
Samfundsøkonomiske overvejelser og trafikvurderinger ved Egholmlinjen med Kaj A. Jørgensen, ekspert i samfundsøkonomi præsenterer en dybdegående analyse af den seneste Miljøkonsekvensrapport (MKV2023) med særligt fokus på trafik og økonomi ved den foreslåede 3. Limfjordsforbindelse.
Foredrag den 8. januar kl. 19:00 i Medborgerhuset, Aalborg
Transportminister blokerer for Miljøstyrelsens kritik om motorvej over Egholm
Aktindsigt afslører, at transportministeren bevidst blokerer for Miljøstyrelsens kritiske vurdering af den omdiskuterede Egholmmotorvej ved Aalborg
En manøvre, der effektivt fjerner Miljøstyrelsen fra den centrale rolle som en kritisk og kompetent myndighed, der sikrer miljø og dyreliv i Danmark. Som fx ved den kritiserede plan om at bruge hunde til at fordrive ynglende oddere fra Egholm, hvilket allerede har vækket etisk bekymring og er i strid med EU's direktiver.
Borgerbevægelsen har sendt en anmodning til Folketinget om at udøve parlamentarisk kontrol med transportministeren, idet transportministerens handlinger risikerer at gøre den endelige vedtagelse af anlægsloven juridisk angribelig.
Beskyttet drikkevand droppes med ny motorvej over Egholm
I forslag til ny anlægslov skal den eksisterende og særlige beskyttelse af grundvandsparkerne i Drastrup og Lindholm/Hvorup ophæves.
30 års arbejde med at sikre rent drikkevand fra to vandværker til fremtidens generationer i Aalborg droppes.
Gitte Ramhøj forklarer, at de høje miljømål for det rene grundvand i toplaget ignoreres i den seneste Miljøkonsekvensrapport 2023, fordi Vejdirektoratet alene baserer sin vurdering på det forurenede mellemlag i de beskyttede boringsnære områder (BNBO), hvor miljøkravene ikke er så høje.
Derfor kan det se ud som om, at det bliver et mindre problem at føre en motorvej gennem en grundvandspark, end det reelt er.
Klager til Transportudvalg med krav om kontrol af Transportministeren
Et papirbjerg på 1811 sider, som borgere og berørte myndigheder skal forstå og kommentere på 19 dage.
Det er i strid med vejloven og VVM-direktivet, når høringspligtige myndigheder nægter at forlænge en høringsfrist, der helt tydelig er fastsat for kort.
Borgerbevægelsen klager derfor til transportudvalget med krav om, at udvalget kontrollerer regeringens arbejde og forholder loven for Transportministeren.
- En frist på i alt 3 måneder vil være passende og i overensstemmelse med lovgivningen, siger formand for Borgerbevægelsen, advokat Louise Faber.
Alligevel ingen ekstra støjskærme langs Egholmmotorvejen
Mange høringssvar handlede ved VVM 2021 om krav til endnu mere afskærmning mod støj langs motorvejen end den planlagte afskærmning på 2,9 km på Egholmlinjen. Nu er afskærmningen halveret i den senest opdaterede miljøkonsekvensrapport for 2023.
- Det betyder, at områderne omkring Sofiendal Enge, nu helt op til Hasseris Gymnasium, Frugtkvarteret ved Gl. Hasseris, vest for Bygaden i Gl. Hasseris og udsigtsgrunde ved Vikingemuseet Lindholm Høje er blandt de helt centrale områder i Aalborg, der i overvejende grad kan se frem til mange timers daglig sundhedsskadelig vejstøj iht. den nye VVM støjrapport, som netop er udsendt.