Borgerbevægelsen stævner transportministeren
Borgerbevægelsen indleder den længe ventede retssag mod transportministeren med en stævning af 15.04.2025.
Her på siden kan du følge med i sagen.
↓
Hør advokat Louise Fabers tale
Miljøretsadvokat Louise Faber opdaterer om retssagen i forbindelse med støttekoncerten lørdag den 27. september 2025.
Nedslagspunkter
04.11.2025
Vejdirektoratets fældninger har forstyrret oddermor med unge på Egholm
Vejdirektoratets UXO-relaterede fældninger har dokumenterbart forstyrret mindst en oddermor med unge på Egholm, samt en anden odder ved Hasseris Å. Borgerbevægelsen er ikke tilfredse med transportministerens redegørelse for forløbet med rydning af digerne og har derfor reageret med opfølgende klager. Vejdirektoratet skal overholde anlægslovens krav, og når den tilsidesættes af Vejdirektoratet, gælder lovgivningens almindelige krav og regler.
04.11.2025
Endnu en sag i rækken mod Vejdirektoratet: Ulovlige, kontinuerlige fældninger truer flagermusenes overlevelse
Vejdirektoratet har nu i flere måneder kontinuerligt fældet træer på linjeføringen - uden at leve op til kravene i anlægsloven. Vejdirektoratet har kun foretaget en hurtig enkelt-screening af træerne og undladt de lovpligtige undersøgelser for flagermus. Der er heller ikke etableret den erstatningsbeplantning, som skulle have været på plads to år før fældningerne. Fældningerne kan have ødelagt yngle- og rasteområder for op til ti arter af flagermus, herunder arter med ugunstig bevaringsstatus, og sagen er nu anmeldt til Aalborg Kommune.
27.10.2025
Ny anmeldelse af Vejdirektoratet for fortsat overtrædelse af anlægsloven og naturbeskyttelsesloven
Vejdirektoratet fortsætter sine såkaldte UXO-aktiviteter på linjeføringen, på begge sider af fjorden, til trods for at Borgerbevægelsen sendte en bekymringshenvendelse den 20. august og en anmeldelse den 22. september. Der lever mange flagermus i linjeføringen, der netop nu har brug for at kunne finde vinterhi. Samtidig udfører VD kontinuerlige træfældninger uden at iagttage de afværgeforanstaltninger for flagermus, som ellers er vedtaget i forbindelse med anlægsloven. Foreningens advokat har derfor udarbejdet en tillægsanmeldelse.
07.10.2025
Borgerbevægelsen sender nye oplysninger - og indtrængende ønsker om indgriben
EU har bedt om yderligere dokumentation for den klage, som foreningerne Borgerbevægelsen og Egholms Venners tidligere har indgivet. Derfor har foreningerne nu sendt kommissionen en opfølgende klage med omfattende dokumentation. De nye oplysninger omfatter graverende påstande om og dokumentation af, hvordan Danmark systematisk og forsætligt overtræder EU-miljøretten.
01.10.2025
Transportministeren svarer på Borgerbevægelsens stævning
Borgerbevægelsens advokat, Louise Faber, har nu modtaget svarskriftet fra Kammeradvokaten. Opdatering følger…
22.09.2025
Borgerbevægelsen melder Vejdirektoratet til myndighederne for lovovertrædelser
Det går alt for stærkt med at bane vejen for 3. Limfjordsforbindelse. Vejdirektoratets arbejde foregår så hårdhændet, at det går meget alvorligt ud over fredede flagermus yngle-og rasteområder i området. Og det er ulovligt. Derfor har Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen valgt at melde Vejdirektoratet til myndighederne.
Klager over Vejdirektoratet
Anlægsloven tillader kun Vejdirektoratet at gøre det, der står i den med de tilhørende miljøvurderinger - ikke noget andet.
Klik på overskrifterne herunder for at læse mere:
-
Det er ikke blot en "beklagelig fejl". Det er en stor grov - og endda bødestrafbehæftet forseelse - at køre rundt i en odderfamilies ynglested med en mejetærsker. I forlængelse af fældningerne i odderens ynglested på Egholm indleverede Borgerbevægelsens advokat en anmodning om miljømyndighedernes straks-tilsyn: Tilsynet er delt mellem Aalborg Kommune og Styrelsen for Grøn Arealforvaltning. Vi forfølger forsat den sag og afventer en officiel reaktion.
-
Vejdirektoratet fælder træer i et hastigt tempo i efteråret 2025 i et kæmpemæssigt område på linjeføringen, både nord og syd for fjorden. Vejdirektoratet har ikke foretaget de lovpligtige undersøgelser for flagermus og ej heller etableret den erstatningsbeplantning, som skulle have været på plads to år før fældningerne. Fældningerne forstyrrer og ødelægger potentielt yngle- og rasteområder for op til ti arter af flagermus.
-
Vejdirektoratet vil gerne ændre linjeføringen ved Dall på grund af "ny viden" om asbestdeponiet, og havde i al ubemærkethed forsøgt at få Trafikstyrelsens tilladelse til ændringen uden at den ændring skulle miljøvurderes. Vores advokat indleverede et grundigt høringssvar om hvorfor Vejdirektoratet ikke kunne opnå den tilladelse uden fornyet politisk behandling, offentlighøring og en miljøkonsekvensvurdering. Trafikstyrelsen gav os ret.
Klager over Aalborg Kommune
Nogle af alle de forhold, der mangler at blive belyst i miljøkonsekvensrapporten vedr. Egholmmotorvejen, som retssagen handler om, skyldes, at Aalborg Kommune ikke har været sin opgave voksen som "berørt myndighed". Kommunen har ført politik for at opnå motorvejen på vegne af et snævert flertal i byrådet. I den proces har kommunen forsømt at varetage vores interesser som myndighed. Derfor mangler en række vurderinger i miljøkonsekvensrapporten, som kommunen ikke har gjort opmærksom på, som kommunen nu er nødt til selv at vurdere i hver eneste af sine egne afgørelse, der angår bl.a Limfjorden og arealerne i nærheden af tracéet. Det prøver kommunen at undgå.
Klik på overskrifterne herunder for at læse mere:
-
I marts 2025 tillod Aalborg Kommune eksempelvis Aalborg Kloak A/S at opføre to gasballoner ved Rensningsanlæg Vest helt uden en miljøvurdering. Afgørelsen blev straks påklaget af Borgerbevægelsens advokat, blandt andet under henvisning til at projektets kumulative virkninger med 3. Limfjordsforbindelse pga. gravearbejde i asbestdeponiet og udpumpning af asbestforurenet vand til Limfjorden. Kommunen måtte erkende sin fejl, og skal nu udføre de manglende miljøvurderinger, inden projektet kan behandles politisk på ny.
-
Borgerbevægelsen har også påklaget en række udledningstilladelse med opvarmet vand, som Kommunen har givet til eksempelvis Norlys og Alfa Laval, igen på grund af manglende vurderinger af de kumulative virkninger ved påvirkning af fjorden og Bilag IV-arten marsvin.
-
Vi afventer også snart en afgørelse i klagesagen ved Ankestyrelsen vedr. Aalborg Alliancen, hvor Ankestyrelsen endelig er begyndt at interessere sig for de juridiske spørgsmål i sagen.
FAQs om retssagen
-
Nej, byggeriet og ekspropriationerne kan fortsætte under retssagen. Et sagsanlæg har ikke opsættende virkning.
-
Ja, domstolene kan helt undtagelsesvis beslutte at retssagen har opsættende virkning. Så skal byggeriet og ekspropriationerne stoppe.
-
Når
det er sandsynliggjort, at vedtagelsen af loven er behæftet med væsentlige mangler,
der er risiko for, at der ikke kan ske fysisk lovliggørelse, hvis vi vinder,
der er risiko for væsentlige skader på miljøet.
-
Hvis vi har vundet, skal transportministeren først rette op på de væsentlige mangler, som retten fastslår, fører til lovens ugyldighed. Eksempelvis nye miljøvurderinger og nye høringer. Først herefter kan loven vedtages igen - hvis der stadig er politisk flertal.
-
Hvis vi vinder sagen, har retten erklæret anlægsloven for ugyldig. Det vil sige loven ikke gælder længere. Så skal alle aktivitet stoppe.
PRESSEMEDDELELSE · 25.04.2025
Domstol skal vurdere Egholmmotorvejens lovlighed
Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen har nu anlagt den retssag, som skal få domstolene til at tage stilling til, om loven om anlæggelse af motorvejen ‘3. Limfjordsforbindelse’ i Egholmlinjen er lovlig.
Borgerbevægelsens bestyrelse, stævningen underskrives.
Loven blev vedtaget 14. maj 2024 og trådte i kraft den 1. juli 2024. Aktuelt er Vejdirektoratet og Statens kommissarius i gang med at forberede byggeriet og ekspropriere de ejendomme, der berøres af linjeføringen.
Borgerbevægelsen blev stiftet i 2011 i anledning af den første høring, som Vejdirektoratet iværksatte vedrørende de på daværende tre mulige linjeføringer for en 3. Limfjordsforbindelse. Foreningen har i alle årene været imod de vestlige linjeføringer, herunder linjeføringen over Egholm, men ikke mod eksempelvis udbygningen af E45 ved den eksisterende tunnel. I mere end 13 år har foreningen bidraget til flere uofficielle Danmarksrekorder i høringssvar for at opnå en anden og mere skånsom linjeføring.
Foreningen har i sine høringssvar vedvarende påpeget fejl og mangler både i forhold til processen og miljøvurderingerne. Kritikken har angået støjberegninger, oversete asbestdeponier, krænkelse af EU’s beskyttelse af Natura 2000-området, der omfatter dele af Egholm og vandet omkring, linjeføringens Bilag IV-arter, risici for de drikkevandsområder, der forsyner ca. 1/3-del af Aalborg bys borgere, samt fravalget af andre skånsomme alternativer. Men altså uden at beslutningstagerne har anerkendt fejl eller ændret beslutning. Tværtimod er kritikken flere gange affærdiget med henvisning til mængden af rapporter, der omtales som ”grundigere og mere omfattende end sædvanligt” o.l., eller med henvisning til, at ingen arter eller fugle, skal kunne hindre en motorvej.
Formand, Else Marie Tolbøll, udtaler:
”Det har været som at slå i en dyne at prøve at påvirke den politiske beslutning, selvom vi synes, vi har mange gode og saglige argumenter. Når politikerne absolut vil gennemtrumfe en så voldsom beslutning – og af de fleste en uønsket beslutning – er det mindste, vi kan kræve, at lovgivningen er overholdt. Det tror vi ikke, den er. Derfor går vi til domstolene.”
I stævningen fastholder foreningen sin årelange kritik, og anfører som modsvar, at mængden af rapporter kun vidner om, hvor vanskeligt det har været at opfylde kravene i EU’s miljøbeskyttelsesdirektiver netop for motorvejen i Egholmlinjen – og at EU’s regler om beskyttelse også gælder Transportministerens anlægslove.
Louise Faber, der er foreningens advokat, udtaler:
”Det er eksempelvis først i 2022, altså meget sent i processen og først efter, at Miljøstyrelsen også rejser samme kritik som foreningen, at det anerkendes, at der skal laves en såkaldt habitatkonsekvensvurdering i forhold til Natura 2000-området på Egholm. Det er dertil først i 2023, at det anerkendes at fravigelsesproceduren for Bilag IV-arten ’odder’ skal anvendes.”
Foreningen fastholder fortsat, at EU-reglernes minimumskrav ikke er opfyldt. Hverken i forhold til afviklingen af processen eller i forhold til miljøvurderingerne og pligten til at beskytte miljøet. Heller ikke i forhold til den nyeste vurdering vedrørende ’odder’, idet det ikke er undersøgt, om der er andre brugbare alternativer, der ikke påvirker odderens levested. Og det er netop det, retssagen kommer til at handle om.
I den 128 sider lange stævning påpeges en lang række fejl. Fejlene spænder fra for korte høringsfrister i ferieperioder, over helt manglende høring af berørte myndigheder og andre stater, til Transportministerens utidige indblanding i den proces, der for at sikre, at miljøvurderingerne er fuldstændige i henhold til loven, ikke blot skal påbegyndes, men også afsluttes af Vejdirektoratet. Det seneste eksempel, foreningen har på Transportministerens utidige indblanding, er, at ministeren fremsætter lovforslaget til vedtagelse, inden Vejdirektoratet afslutter sin proces. Konsekvensen heraf bliver, at de sidste ændringer af projektet, som Miljøstyrelsen påpeger er nødvendige, ikke fremgår af lovens bemærkninger, således som det kræves.
PRESSE
Kontakt vedrørende retssagen:
Foreningens formand, Else Marie Tolbøll,
Tlf. 22 31 41 52
Mail: elsemarietolboell@gmail.com
Foreningens advokat, Louise Faber
Tlf. 22 79 95 35
Mail: lf@lysholtfaber.dk
