Forslag til anlægslov 2022
Efter udsættelsen af VVM 2021 og udkast til anlægslov i 2021 blev en ny Miljøkonsekvensrapport og forslag til anlægslov offentliggjort sent i 2023 med meget korte høringsfrister.
↓
OPFØLGNING
Udvalgte høringssvar
Vi har samlet høringssvar fra en række personer, der hver især er eksperter eller har opnået stor viden inden for forskellige problematiske temaer.
-
Professor emeritus Kaj A. Jørgensen
-
Lisbeth Gjørtz Fast og Sandra Jouatte
-
Henrik Sakstrup
-
Gitte Ramhøj
-
Professor emeritus Kaj A. Jørgensen
-
Professer emeritus Kaj A. Jørgensen
-
Henrik Sakstrup
-
Jurist Louise Faber
OPFØLGNING
Hvad skete der EFTER høringen?
Høringen 2021 kom og gik, men hvad kom der egentlig ud af det?
Her er to artikler fra månederne efter.
MARTS 2022
Forslag til anlægslov udsat:
Der er ikke blot tale om “teknikaliteter”
Hjælp til høringssvar
Åbent brev til politikerne
Vi beder jer lytte til os nu! I de sidste 10 år er planerne om Egholmmotorvejen foregået i et forseglet samarbejde mellem Vejdirektoratet og lokalpolitikere i Aalborg Kommune uden reel adgang til indflydelse fra borgerne. Som borgere oplever vi, trods den massive og kvalificerede modstand at blive tromlet og ikke lyttet til.
City Tunnel: Et gennemarbejdet, nyt alternativ til et 3. rør og Egholmlinjen
Debatten om en 3. Limfjordsforbindelse er alt for fastlåst. Borgerbevægelsen ønsker at udvide paletten af muligheder for en aflastning af tunnelen og af Aalborg og Nordjyllands trafikale udfordringer.
Alvorlige demokratiske og juridiske forhold ved anlægsloven
Forslaget til anlægsloven indeholder intet, der beskriver projektet, men stort set kun en række lovbestemmelser, om hvilke love der ikke skal gælde dette konkrete anlæg, og hvilke klageadgange, der ikke skal være, som ellers gælder i dansk ret.
Anbefalinger: Sådan skriver du dit nye høringssvar
Mangler du inspiration til endnu en høringsfase? Her finder du Borgerbevægelsens anbefalinger til høringsfasen vedrørende anlægsloven med deadline 2. januar 2022.Borgerbevægelsen anbefaler, at du IKKE blot videresender dine høringssvar fra sidste høring. Vi anbefaler derimod, at du gør følgende
Find og indsend dit høringssvar fra VVM
Tidligere på året blev der skrevet og indsendt tæt på 7800 høringssvar i forbindelse med den afsluttende høring omkring VVM-undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse. Fik du ikke gemt dit høringssvar, og ønsker du at gense det, er der 2 metoder til at genfinde det.
Anlægslov i forslag - hvad nu?
Vi har fået tildelt knapt en måned til at indsende høringssvar til Folketinget vedrørende den Anlægslov, der er i forslag. Her kan du læse en vurdering af lovforslagets muligheder, udfald, og dine handlemuligheder. Husk at indsende høringssvar senest 2. januar!
Videohjælp til høringssvar
Din indsats gør en forskel.
BAGGRUND
Anlægslov i forslag - hvad nu?
Vi har mindre end en måned til at indsende høringssvar til Folketinget vedrørende den Anlægslov, der er i forslag. Vi sætter alle sejl ind på at få indsendt flest mulige høringssvar i form af lange, gode breve fra velmenende og engagerede borgere. Deadline er 2. januar for den vigtigste høring til dato!
Borgerbevægelsen anbefaler denne gang, at I skriver et langt høringssvar - altså ikke høringssvar, der er opdelt i emner. Når du har læst denne artikel, kan du finde vores anbefalinger her.
Nærværende høring omhandler nemlig ikke kun det faglige indhold af miljøkonsekvensrapporten, sådan som Vejdirektoratets tidligere høringer gjorde. Denne gang er det projektet som sådan, altså også den politiske beslutning.
Vi koncentrerer alle kræfter på at få indsendt flest mulige høringssvar i form af lange gode breve fra velmenende og engagerede borgere.
Selvom det er projektleder Niels Fejer Christiansen ved Vejdirektoratet, der ifølge høringsportalen er modtager, skal du skrive dit brev, som om du henvendte dig til din foretrukne folketingspolitiker. Skriv gerne følelsesladet. Nu er det den politiske beslutning, det gælder. Folketingets politikere har ikke fulgt med i VVM-processen. Den del er ikke særlig relevant for dem.
Best case scenario
Hovedformålet er at opnå, at et flertal i Folketinget helt forkaster lovforslaget om Egholm-motorvejen.
Det er et udfordrende formål, fordi Folketingets medlemmer føler sig bundet af Trafikforlig 2021 Fremad Danmark. Derfor opfordrer vi også jer alle til at sende det gode brev, I indleverer til Vejdirektoratet, direkte til nogle Folketingspolitikere. Vi har samlet adresserne til jer her.
Det næstbedste, vi kan opnå, er, at et flertal i Folketinget afviser at vedtage en anlægslov på det nuværende beslutningsgrundlag. Det eksempelvis ske, fordi de beslutter at sende projektet tilbage til Vejdirektoratet med henblik på at udbedre mangler i VVM-rapporten. Det kan fx være med begrundelsen, at undersøgelser vedrørende asbest ikke efter lovgivningen må udskydes til projekteringsfasen. Eller det kan være, at alternativerne City Tunnelen og By-Pass-tunnelen, ønskes nærmere belyst.
Worst case scenario
Lykkes intet af dette, men anlægsloven vedtages, har vi mulighed for at få domstolene til at træffe afgørelse om, hvorvidt processen har overholdt reglerne for en VVM-proces, og om Miljøkonsekvensrapporten er fyldestgørende og af tilstrækkelig høj kvalitet. Retten til domstolsprøvelse af de to anbringender, kan Folketinget ikke beslutte at fratage os, da den ret er grundlovsbeskyttet.
Den vigtigste høring til dato!
Det bedste vil være at undgå at føre retssager, så sæt dig til tasterne NU! og skriv dine bemærkninger til forslag til anlægslov vedrørende Egholmmotorvejen.
Hjælp også andre med at få skrevet. Dette er den vigtigste af de høringer, vi hidtil har haft.
LÆS OGSÅ: Anbefalinger: Sådan skriver du dit nye høringssvar
Læs selv lovforslag og høringsbrev
Kampen er ikke slut.
Den starter nu.
BAGGRUND
Trafikforlig - hvad gør vi nu?
Kort før sommerferien blev der som bekendt indgået trafikforlig, der blandt andet betyder, at et flertal i Folketinget er enige om, at der kan gennemføres en 3. Limfjordsforbindelse i Egholmlinjen.
Dette kludetæppe af et trafikforlig var ikke uventet for Borgerbevægelsen. Vi anser trafikforliget for at være en slags ønskeseddel, idet det endnu ikke er vedtaget som anlægslov.
På trods af over 7.750 høringssvar, som Vejdirektoratet endnu ikke er færdige med at gennemgå, blev dette forlig altså vedtaget. Uagtet at mange af høringssvarene peger på store fejl og mangler i VVM.
Vi anser derfor forliget for at være indgået på ufuldstændigt grundlag.
Kampen er ikke slut. Den starter nu.
Netop det, at forliget nu er indgået, åbner mulighed for, at vi nu for alvor kan gå ind i kampen og gå rettens vej. Derfor har vi i Borgerbevægelsen startet en indsamling til brug for de retssager, der nødvendigvis må komme.
Vi får brug for rigtigt mange penge.
Vi opfordrer derfor alle til at bidrage med, hvad de kan - stort som småt - alle beløb er velkomne og meget vigtige for vores sag.
Indbetaling kan ske til MobilePay
927767
*OBS! Denne indsamling er slut
Hvordan arbejder vi videre herfra?
Oplysning og politisk pres
Borgerbevægelsen fortsætter med at oplyse om Aalborg Alliancens skattebetalte kampagne for en Egholmlinje.
Vi deltager vedholdende i den offentlige debat med opslag på sociale medier og debatindlæg i aviserne.
Op til kommunal- og regionsrådsvalget i november 2021 vil vi sammen yde en ekstra indsats for at påvirke det politiske landskab.
Indsamling & retsager
Transportforliget giver os mulighed for, at vi nu kan gå rettens vej.
Dette er naturligvis en dyr process, som vil koste os mange ressourcer, både i kræfter og penge.
Derfor har vi i Borgerbevægelsen startet en indsamling, som vi håber, rigtig mange vil støtte. Indbetaling kan ske til MobilePay 927767. OBS! Denne indsamling er slut
Sådan kan du støtte indsamlingen
MOBILEPAY:
927767
NETBANK:
Reg.nr.: 9070 Kontonnr.: 1632235360
Indsamlingen er godkendt af Indsamlingsnævnet
Andre måder at støtte Borgerbevægelsen
MERCHANDISE:
Køb t-shirts, badges, klistermærker mm., så bidrager du både økonomisk og visuelt i gadebilledet.
MEDLEMSKAB:
Som betalende medlem tæller du med i statistikken, og du hjælper os økonomisk. Overvej at donere i form af medlemskaber til ligesindede børn og børnebørn.