Alvorlige demokratiske og juridiske forhold ved anlægsloven

LEDER

Forslaget til anlægsloven indeholder intet, der beskriver projektet, men stort set kun en række lovbestemmelser, om hvilke love der ikke skal gælde dette konkrete anlæg, som ellers gælder i dansk ret. Dertil er der regler om, hvilke klageadgange, der ikke skal være. Selv Ankestyrelsens tilsyn med kommunen skal ikke gælde dette projekt. Det eneste, der skal gælde, er, at motorvejen skal anlægges som beskrevet i VVM 2021.


Herunder kan I læse høringsbrevet vedrørende anlægsloven om en Egholmmotorvej.

Der er forhold vedrørende Egholmmotorvejen, der er "komplekse". Derfor skal den almindelige lovgivning sættes ud af kraft. Alle regler, som vores lovgivning ellers indeholder, skal ikke gælde.

Det gælder eksempelvis affaldslovgivningen, så asbestholdigt sediment kan håndteres af Transportministeren, som han synes "hensynene" tilsiger. Asbest - som vi ved, der er deponeret tons af på linjeføringen og forvitret i sedimentet - er juridisk set affald, men reglerne om håndtering af asbestaffald skal ikke følges!

Og skulle det vise sig at der er utålelig støj fra motorvejen med sundhedsskadelige konsekvenser, skal ingen kunne klage over det. Kun de 36 måneder. Herefter kan man ikke klage over støj.

Der er faktisk slet ikke nogen regler, der skal følges. Transportministeren skal bare varetage alle hensynene i hele den danske lovgivning selv.

Det er en blankocheck. Dybt uetisk. Dybt uansvarligt. Voldsomt problematisk. Navnlig i lyset af processen de sidste 10 år.

Det er dybt uansvarligt at sætte den almindelige lovgivning ud af kraft og overlade det til den udøvende myndighed at varetage lovgivningens hensyn. Hvordan skal vi som borgere så sikre os, at det sker? At lovgivningens "hensyn" iagttages, selvom lovgivningen ikke gælder?

Det skal vi ikke.

Magtens tredeling sættes ud af kraft, og borgernes retssikkerhedsgarantier smuldrer

I anlægsloven skal det også vedtages, at der ikke skal være klageadgange for borgerne. Ikke engang til Ankestyrelsen, for heller ikke dén skal kunne føre tilsyn med kommunen inden for lovens anvendelsesområde.

Hvad med domstolene, da? Domstolene skal desværre heller ikke føre tilsyn. Domstolene kan jo kun føre tilsyn med, om lovgivningen er fulgt. Når ingen lovgivning skal gælde, ja, så er det jo ingen regler, som domstolene kan påse overholdelsen af.

Sådan sætter man magtens tredeling ud af kraft, og fjerner alle retssikkerhedsgarantier for borgerne.

Sådan etableres et diktatur gradvist. Anlægslov for anlægslov, der tildeler transportministeren ubegrænsede beføjelser indenfor lovens arealmæssige område.

Lidt vel kækt af en transportminister, der i samråd har beskyldt et Folketingsmedlem, Susanne Zimmer (MF, Frie Grønne) for at "opfinde sin egen virkelighed", men selv anser det vigtigt at understrege, at han dog ikke tror "han finder enhjørninge på linjeføringen".

Begrundelsen for lovforslagets indhold om at sætte lovgivningen ud af kraft er, at "projektets fremdrift skal sikres"

Helt ærligt! Vi taler om en vej - ikke en livstruende pandemi!

Der er ingen hensyn, der tilsiger, at hele den danske lovgivning, og alle andre myndigheders ressorter, skal ophæves ved lov, og transportministeren tillægges diktatorbeføjelser og alene varetage "hensynene" i et helt lovgivningskompleks uden for sit ressort.

Der er ingen hensyn, der tilsiger at borgerne ingen rettigheder skal have til at få prøvet om den danske lovgivningen er overholdt i forbindelse med anlægsprocessen.

Links til dokumenter i sagen

Høringsportalen

Høring over udkast til forslag til anlægslov
Previous
Previous

City Tunnel: Et gennemarbejdet, nyt alternativ til et 3. rør og Egholmlinjen

Next
Next

Anbefalinger: Sådan skriver du dit nye høringssvar