Anbefalinger: Sådan skriver du dit nye høringssvar

VEJLEDNING

Borgerbevægelsen anbefaler, at du IKKE blot videresender dine høringssvar fra sidste høring. Vi anbefaler derimod, at du gør følgende:

1. Vælg og prioritér dine vigtigste argumenter

  • Se argumenter (længere nede)

  • Se forslag til, hvad du kan skrive (længere nede)

2. Fokusér i øvrigt på følgende to ankepunkter

  • Begrænsningen af klageadgang og tilsidesættelse af øvrig lovgivning, samt

  • Asbestfund i linjeføringen.

3. Send dit svar til Vejdirektoratet

  • Niels Fejer Christiansen: nfc@vd.dk

  • Angiv i emnefeltet: Høringssvar vedr. Forslag til Lov om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse

  • Deadline: 2. januar 2022

4. Skriv også politikere

  • Udvælg mindst 3-4 politikere, som du finder relevant at gøre opmærksom på dine protester.

  • Skriv personligt og vedkommende fra hjertet.

  • Du kan fx skrive til politikere fra dit eget parti. Skriv meget gerne til Radikale Venstre og Konservative, og ikke kun SF, Enhedslisten, Alternativet og De Frie Grønne.

  • Du kan også vælge efter tematisk fokus, fx ordførere fra rets- miljø-, trafik eller sundhedsområderne.

  • Eller vælg personer, som du følger og tror har en oprigtig vilje til at lytte.

  • Liste over samtlige Folketingspolitikeres mailadresser findes her.

Prioritér dine vigtigste argumenter

Argumenterne imod den valgte linjeføring er overvældende mange. Hvis du skrev høringssvar i foråret 2021 har du allerede 7-8 pointer, ligesom der er flere steder at hente inspiration her. Prøv at formulere dem i dit eget sprog, så Vejdirektoratet ikke blot bortkaster dem som copy/paste.

Note: Du behøver (stadig) ikke være ekspert. Alle har ret til at afgive høringssvar!

  • Generelle argumenter

En uformel top 10 over nogle af de væsentligste argumenter

Genfind dine høringssvar fra foråret 2021 - en guide til dig, der ikke har gemt dem

Anders Wested: 87 gode grunde til at en motorvej via Egholm bør opgives

  • Argumenter efter tema


Juridiske kritikpunkter, samt den (u)demokratiske proces:

Louise Faber: Leder: Alvorlige demokratiske forhold ved anlægsloven

Anders Wested: Sammenfatning: Hæderlig og demokratisk proces versus det reelle historiske forløb


Manglende belysning af alternativer:

Anker Lohmann-Hansen: Alternativ til Egholmlinjen: City Tunnel

Anker Lohmann-Hansen (Anders Wested): En række konkrete alternativer

Anders Wested: Det østlige alternativ, pkt. 69 ff. i 87 gode grunde til at en motorvej via Egholm bør opgives

Jens Toft-Nielsen: * Kommer *

Trafik og byplanlægning:

En samling af kritikpunkter vedrørende trafikale udfordringer, udarbejdet af lektor emeritus Anker Lohman-Hansen, AAU, civilingeniør. Samlet af Anders Wested: Powerpoint-serier om 3. Limfjordsforbindelse

Vejdirektoratet 25.02.2021: Hastigheder, rejsetid og forsinkelser i myldretiderne

Asbest:
GeoHav: Asbestnotatet (overskuelig gennemgang og vurdering af asbestforekomsterne)


Trafikstøj og sundhed:
Miljøstyrelsens portal til en lang række artikler med fokus på sundhedsproblematikker forbundet med trafikstøj

Er der et bredt nordjysk flertal for en Egholmløsning? Meningsmålinger:

Jysk Analyse: Meningsmåling vedr. Limfjordsforbindelsen, hele regionen, maj 2014

Jysk Analyse: Meningsmåling vedr. Limfjordsforbindelsen, hele regionen, november 2019

Eksempler: Sådan kan du skrive

Skriv allerhelst i dit eget sprog! Her er gode idéer til at komme i gang.

Du kan eksempelvis indlede med:

Jeg skal venligst gøre opmærksom på, at det kun er Vejdirektoratets opgave at lave de tekniske undersøgelser og tilvejebringe den miljøkonsekvensrapport, Folketingets medlemmer skal sætte sig ind i. Det er Folketingets medlemmer, der skal forholde sig til projektets enorme konsekvenser i lyset af linjeføringens begrænsede trafikale fordele. Det er min opfattelse, at konsekvenserne er for voldsomme i forhold til dets begrænsede trafikale effekt.

Du er herefter velkommen til at

  1. genbruge argumenter fra dit tidligere høringssvar,

  2. liste dine prioriterede argumenter eller

  3. tilføje fra følgende eksempler:

Det er uforsvarligt at vedtage en motorvej, der påfører sundhedsskadelig støjforurening for yderligere 26.000 borgere og forurener to af Aalborgs vigtigste drikkevandsboringer allerede i anlægsfasen.

Det er uforeneligt med EU-retten, at risikere negativ påvirkning af den truede bestand af lysbuget knortegås, der er på udpegningsgrundlaget for det nærliggende Natura 2000-område, og at ødelægge flere af strandtudsens få levesteder.

Det er uansvarligt at se igennem fingrene med motorvejens enorme klimapåvirkning i en tid som vores.

Det er dertil utilstedeligt at udsætte borgerne i Aalborg og langs Limfjorden for risiko for asbestpåvirkning ved på ny at grave i fortidens tre største asbestdepoter og fjordbundens asbeststøv.

Jeg vil derfor opfordre Folketinget til at afvise Egholmmotorvejen og henvise Aalborg Kommune til i samarbejde med Vejdirektoratet at finde en mere skånsom måde at løse myldretidstrængslen ved Limfjordstunnellen på. Trafikken kan eksempelvis løses billigere og langt mere skånsomt ved en af de to østlige alternativer, "City Tunnelen" eller "Bypass-tunnelen" (et 3. rør) med reversibel trafik, som Vejdirektoratet ikke har forholdt sig behørigt til på grund af sit begrænsede kommissorium.

I øvrigt er det utilstedeligt, at Transportministeren foreslår, at han ikke skal overholde lovgivningen, men helt alene selv "varetage dens hensyn". Han skal naturligvis overholde den almindelige lovgivning, så vi kan få efterprøvet om beslutningerne er lovlige ved domstolene. Det er også utilstedeligt, at Transportministeren foreslår, at fjerne vores klageadgange generelt. Folketinget bedes respektere rammerne for vores demokrati og passe på vores retsstat.

Previous
Previous

Alvorlige demokratiske og juridiske forhold ved anlægsloven

Next
Next

Find og indsend dit høringssvar fra VVM