Nu skal forligspartier drøfte alternativ til Egholmmotorvejen

Pressemeddelelse fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen, Aalborg 19. maj 2022.


For første gang viser en socialdemokratisk minister vilje til overhovedet at diskutere andre muligheder end en Egholmmotorvej.

Transportminister Trine Bramsen (S) foreslår, at forligspartierne bag ”Aftale om Infrastrukturplan 2035” drøfter at igangsætte nye beregninger for en såkaldt Citytunnel.

Trine Bramsens udmelding står i et svar til transportudvalget på et spørgsmål stillet på vegne af folketingsmedlem og transportordfører for Radikale Venstre, Rasmus Helveg Petersen. Ministeren bekræfter i samme svar, at der ikke er udført trafikale beregninger for dette alternativ til en motorvej over Egholm.

En Citytunnel er et alternativ til Egholmmotorvejen, og det imødekommende forslag fra ministeren kom i april måned 2022 i ly af store internationale begivenheder. Måske derfor vakte det ikke i første omgang megen opmærksomhed, men der er grund til at holde ministeren fast på hendes udmelding.

Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen er meget tilfreds med, at Radikale Venstre rejste spørgsmålet over for ministeren.

Det er af største vigtighed, at folketingsmedlemmerne får et kvalificeret grundlag at tage stilling på, inden de til efteråret – formentlig – skal stemme om en anlægslov.

En Cityforbindelse kan udformes på to måder: Enten som en tunnel vest for Limfjordstunnellen eller som en ny bro over Limfjorden. Trafikforsker, professor Otto Anker Nielsen fremkom med forslaget om en Citytunnel eller en Citybro sidste år, og siden har trafikforsker Anker Lohmann-Hansen bakket op.

Se TV2nords indslag om Citytunellen her

Varianterne er end ikke gennemregnede med Vejdirektoratets Landstrafikmodel. Politikerne på Christiansborg og lokalt har derfor aldrig haft mulighed for at overveje Cityløsningen som muligt alternativ til Egholmlinje.

Det er derfor på høje tid, at forligspartierne bliver enige om at igangsætte undersøgelser af de to Citymodellers pris og trafikale betydning som aflastning af den eksisterende motorvej E45.

En Citytunnel eller Citybro vil navnlig kunne bruges af de bilister, der skal til og fra Aalborgs centrum, og som i dag benytter til- og frakørsler omkring E45 Limfjordstunnellen.

De nuværende mange nedbremsninger, vognbaneskift og til- og frakørsler omkring tunnelen (ved Kridtsvinget) øger risikoen for kø og sammenstød. Ved anlæg af en Cityløsning sløjfes disse til- og frakørsler, så den eksisterende Limfjordstunnel udelukkende er til brug for ligeud-kørsel for de trafikanter, der blot skal passere gennem Limfjordstunnellen. Dermed vil mange af de problemer, vi hidtil har kendt mindskes, og der skabes et bedre flow i trafikken uden hastighedsændringer og vognbaneskift. (Se illustration nedenfor).

En Citytunnel eller Citybro er efter Borgerbevægelsens vurdering en langt billigere og mindre indgribende løsning for mennesker, natur og boligområder i Aalborg og Nørresundby sammenlignet med en Egholmmotorvej. Ifølge Vejdirektoratets beskrivelse af projektet Egholmmotorvej, vil den være 20 km lang, og indeholde en tunnel og en bro mellem Aalborg og Egholm og dertil flere end 20 broer hen over indfaldsveje og høje dæmninger i det flade landskab langs de vestlige bydele.


Læs mere:

Download pressemeddelsen her

Spørgsmål til ministeren med svar til Transportudvalget

City Tunnel: Et gennemarbejdet, nyt alternativ til et 3. rør og Egholmlinjen


Kontaktoplysninger:

Kaj A. Jørgensen

Professor emeritus ved Aalborg Universitet

Næstformand for Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen

Mobil 29 13 36 11

kaj@inetdata.dk


Louise Faber

Advokat, Ph.d.

Formand for Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen

Mobil 22 79 95 35

borgerbevaegelsen@live.dk



Previous
Previous

Borgerbevægelsens høringssvar vedrørende Miljøstyrelsens udkast til Natura 2000-plan

Next
Next

Aalborg Alliancen: Borgerbevægelsen klager til Ankestyrelsen over borgmesterens reklamefilm