City Tunnel: Et gennemarbejdet, nyt alternativ til et 3. rør og Egholmlinjen

ALTERNATIVER

Debatten om en 3. Limfjordsforbindelse er alt for fastlåst. Borgerbevægelsen ønsker at se paletten af muligheder udvidet for en aflastning af tunnelen og af Aalborg og Nordjyllands trafikale udfordringer. Derfor præsenterer vi løbende seriøse alternativer til debatten - uden i øvrigt at tage stilling.


I december 2021 fremlagdes en nyt og gennemarbejdet forslag til en aflastning af tunnelen. Forslaget er færdigudarbejdet af civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, lektor emeritus i Trafik- og Byplanlægning, AAU, på baggrund af en idé præsenteret af professor i transportmodeller Otto Anker Nielsen, DTU.

Her kan du læse et lille uddrag af forslaget - læs det i sin fulde længde her.

En ny løsning for trafikken over Limfjorden

Uddrag fra Anker Lohmann-Hansens forslag til en Citytunnel mellem E45 og Aalborg C

Forslaget går i al sin enkelhed ud på at tage udgangspunkt i den konkrete trafikfordeling mellem trafik mod Aalborg C og trafik ad E45. Det foreslås at bygge en ny tunnel umiddelbart vest for den nuværende Limfjordstunnel til erstatning for Kridtsvinget, som til gengæld nedlægges. Derved opnås en forenkling af fjordkrydsningen, hvilket øger kapaciteten og reducerer de mange uheld og hændelser ved Limfjordstunnelen.

Når E45 ombygges til normal motorvejsstandard, øges kapaciteten dramatisk. De mange flettemanøvrer bortfalder. Vognbaneskift og opbremsninger reduceres betydeligt. Det er realistisk at opnå sædvanlig motorvejskapacitet: 90.000 køretøjer i døgnet.

I begge tunneller vil der være et betragteligt kapacitetsoverskud, som kan opfange en kommende trafikstigning.

Vigtigst er måske, at antal trafikuheld og fremfor alt de mange hændelser på E45 vil om ikke bortfalde, så dog ikke overstige gennemsnittet for motorvejsstandard.

Trafikanterne kan regne med at kunne passere Limfjordenuden forsinkelser.


Anker Lohmann-Hansen forklarer om forslaget til en ny City Tunnel som en ny tredje Limfjordsforbindelse

Anker Lohmann-Hansen forklarer til TV2 om forslaget til en ny City Tunnel som en ny tredje Limfjordsforbindelse

Se indslaget fra TV2: Trafikforsker foreslår citytunnel som 3. Limfjordsforbindelse

En ny tunnel mod Aalborg C medfører

  • kun få miljømæssige problemstillinger. Der sker ikke nogen inddragelse af uberørte arealer og natur.

  • en øget trafikal kapacitet på tværs af Limfjorden.

  • en langt mere harmonisk trafikafvikling ved Limfjordstunnelen, således at de daglige kødannelse undgås, og de talrige hændelser og uheld reduceres mærkbart.

  • en anlægsudgift, der er langt lavere end etableringen af en motorvej vest om Aalborg over øen Egholm – anslået 4,5 mia. kr..

  • Der fokuseres på det alment kendte begreb: Genekoncentration, som reducerer den samlede støjbelastning, den samlede belastning med trafikuheld og den samlede visuelle belastning.

Det foreliggende forslag til en motorvej vest om Aalborg over øen Egholm derimod

  • inddrager helt uberørte arealer på Egholm og i Østerådalen.

  • løser ikke de trafikale problemer på E45 ved Limfjordstunnelen.

  • løser ikke trængselsproblemerne ved Bouet og heller ikke de tilsvarende ved sammenfletningen af Kridtsvinget og E45.

  • reducerer ikke de talrige hændelser og trafikuheld omkring Limfjordstunnelen.

  • spreder støjbelastningen fra trafikstøj til hidtil uberørte områder.

Læs også—

Flere alternativer foreslået gennem tiden:

Anker Lohmann-Hansen: Alternativ til Egholmlinjen: City Tunnel

Anker Lohmann-Hansen (Anders Wested): Oversigt over en række konkrete alternativer

Jens Toft-Nielsen: Mindre kø i Limfjordstunnelen, et nu-og-her løsningsforslag til 5-10 mio. kr.

Foreningen Den Bedste Vej (Bente og Jens Toft-Nielsen, Niels Hurup, ENG arkitekter, Sven Buch): Den bedste vej

Previous
Previous

Åbent brev til politikerne

Next
Next

Alvorlige demokratiske og juridiske forhold ved anlægsloven