Anlægslov i forslag - hvad nu?

BAGGRUND

Vi har mindre end en måned til at indsende høringssvar til Folketinget vedrørende den Anlægslov, der er i forslag. Vi sætter alle sejl ind på at få indsendt flest mulige høringssvar i form af lange, gode breve fra velmenende og engagerede borgere. Deadline er 2. januar for den vigtigste høring til dato!

Borgerbevægelsen anbefaler denne gang, at I skriver et langt høringssvar - altså ikke høringssvar, der er opdelt i emner. Når du har læst denne artikel, kan du finde vores anbefalinger her.

Nærværende høring omhandler nemlig ikke kun det faglige indhold af miljøkonsekvensrapporten, sådan som Vejdirektoratets tidligere høringer gjorde. Denne gang er det projektet som sådan, altså også den politiske beslutning.

Vi koncentrerer alle kræfter på at få indsendt flest mulige høringssvar i form af lange gode breve fra velmenende og engagerede borgere.

Selvom det er projektleder Niels Fejer Christiansen ved Vejdirektoratet, der ifølge høringsportalen er modtager, skal du skrive dit brev, som om du henvendte dig til din foretrukne folketingspolitiker. Skriv gerne følelsesladet. Nu er det den politiske beslutning, det gælder. Folketingets politikere har ikke fulgt med i VVM-processen. Den del er ikke særlig relevant for dem.


Best case scenario

Hovedformålet er at opnå, at et flertal i Folketinget helt forkaster lovforslaget om Egholm-motorvejen.

Det er et udfordrende formål, fordi Folketingets medlemmer føler sig bundet af Trafikforlig 2021 Fremad Danmark. Derfor opfordrer vi også jer alle til at sende det gode brev, I indleverer til Vejdirektoratet, direkte til nogle Folketingspolitikere. Vi har samlet adresserne til jer her.

Det næstbedste, vi kan opnå, er, at et flertal i Folketinget afviser at vedtage en anlægslov på det nuværende beslutningsgrundlag. Det eksempelvis ske, fordi de beslutter at sende projektet tilbage til Vejdirektoratet med henblik på at udbedre mangler i VVM-rapporten. Det kan fx være med begrundelsen, at undersøgelser vedrørende asbest ikke efter lovgivningen må udskydes til projekteringsfasen. Eller det kan være, at alternativerne City Tunnelen og By-Pass-tunnelen, ønskes nærmere belyst.


Worst case scenario

Lykkes intet af dette, men anlægsloven vedtages, har vi mulighed for at få domstolene til at træffe afgørelse om, hvorvidt processen har overholdt reglerne for en VVM-proces, og om Miljøkonsekvensrapporten er fyldestgørende og af tilstrækkelig høj kvalitet. Retten til domstolsprøvelse af de to anbringender, kan Folketinget ikke beslutte at fratage os, da den ret er grundlovsbeskyttet.


Den vigtigste høring til dato!

Det bedste vil være at undgå at føre retssager, så sæt dig til tasterne NU! og skriv dine bemærkninger til forslag til anlægslov vedrørende Egholmmotorvejen.

Hjælp også andre med at få skrevet. Dette er den vigtigste af de høringer, vi hidtil har haft.

LÆS OGSÅ: Anbefalinger: Sådan skriver du dit nye høringssvar

Previous
Previous

Find og indsend dit høringssvar fra VVM