Aalborg Alliancen: Borgerbevægelsen klager til Ankestyrelsen over borgmesterens reklamefilm

Dette er Borgerbevægelsens opfølgende klage til Ankestyrelsen. Vores påstand er, at Borgmester Thomas Kastrup-Larsen via en lang række reklamefilm udøver indirekte støtte til private virksomheder. Vi konstaterer desuden, at reklamen gives i bytte for modydelser i form af anprisninger af borgmesteren og hans mærkesager, herunder den 3. Limfjordsforbindelse eller Aalborg Alliancen.

Dokument 3 - Opfølgende klage om borgmesterens egen markedsføring

Det er i vores skrivelse til Ankestyrelsen den 13/11-2021 (dokument 2) om Aalborg Kommunes reklamering for medlemsvirksomheder påvist, at Aalborg Kommune yder en omfattende markedsføringsindsats for virksomheder. Navnlig virksomheder, der er medlem af Aalborg Alliancen.

Med denne skrivelse (dokument 3) ønsker foreningen at anmode Ankestyrelsen om at udgive en vejledende udtalelse, jf. kommunestyrelseslovens § 50, jf. § 48, stk. 1, med retningslinjer for borgmestre, rådmænd og kommunalbestyrelsens medlemmers brug af sociale medier med opslag af reklamemæssig karakter til profilering af sig selv og virksomheder.

Borgmesteren i Aalborg udøver efter vores opfattelse en omfattende indirekte støtte til private, der omfatter film med reklamemæssigt tilsnit for 21 erhvervsvirksomheder og 18 foreninger. Filmene har været vist i alt 393.300 gange (se Bilag 102) i Aalborg Kommune i perioden 1/3-2017 til 14/11-2021. Vi finder den indirekte støtte i strid med reglerne om at en kommune ikke må yde indirekte støtte til private erhvervsvirksomheder og foreninger.

Dertil kan det konstateres, at den ulovlig indirekte reklame/støtte navnlig gives ved ”bytte” til de virksomheder/foreninger, der er villige til at yde en modydelse i form af anprisning af Borgmesteren eller hans mærkesager, herunder den 3. Limfjordsforbindelse eller Aalborg Alliancen. Dermed er der tale om en ulovlig støtte, der tillige har karakter af egentlig magtfordrejning.

Det er nødvendigt, at grænserne af præventive årsager ridses klarere op af Ankestyrelsen, sådan at andre politiske virkende embedsmænd ikke lader sig inspirere af borgmesteren i Aalborg Kommune.

Ankestyrelsen bedes tillige sikre sig, at reklameringen via de allerede producerede film ophører fremadrettet, og at Borgmesteren pålægges at fjerne den ulovlige reklame fra sin Facebook-profil og andre profiler, bl.a. LinkedIn.

Klagen blev indsendt den 28. marts 2022. Red.: Videodokumentation er eftersendt på USB.

Læs klagen:

Dokument 3 - Opfølgende klage om borgmester Thomas Kastrup-Larsen egen markedsføring

Bilag 102 - Dokumentation for antal visninger af Borgmesterens videoopslag på Facebook - skærmbilleder fra Facebook.

Læs også:

Aalborg Alliancen: Borgerbevægelsen anmoder Ankestyrelsen om tilsyn! Borgerbevægelsen indsendte første anmodning til Ankestyrelsen lørdag den 13. november 2021. Den indeholdt bl.a. analyser af Aalborg Alliancen som juridisk konstellation og af dens markedsføringsvirksomhed.

Previous
Previous

Nu skal forligspartier drøfte alternativ til Egholmmotorvejen

Next
Next

Forslag til anlægslov udsat: Der er ikke blot tale om “teknikaliteter”