Se filmen: De skjulte konsekvenser. Egholmmotorvejen om Asbest

Borgerbevægelsen advarer om, at byggeriet af en motorvej over Egholm indebærer enorme risici, der ikke kommer frem i den politiske debat.

Borgerbevægelsen sender derfor appel til Byrådet, Regionsrådet og Folketinget med filmen »De skjulte konsekvenser«, der handler om, at mindst 95.000 ton nedgravet asbest i Aalborg bliver frisat, hvis planerne bliver en realitet.

- Vi har hørt om asbest og set asbest, men ingen gør noget ved det. Vi er dybt bekymrede for en ny generationsforurening. Og borgernes begrundede bekymring skal tages alvorligt, siger Louise Faber.

Det kan dokumenteres, at asbestaffald er anvendt til at inddæmme land ved Aalborg, og er dumpet direkte i fjorden uden beskyttelse af undergrunden med fx en bundmembran, hvor motorvejen er planlagt.

- Derfor er det nødvendigt at få et konkret billede af fortidens dumpning og brug af asbest rundt i Aalborg for at forstå asbest og omfanget af asbest i Aalborg, siger formand for Borgerbevægelsen, advokat Louise Faber.

Kære politiker

Der er stor politisk velvilje til at anlægge Danmarks dyreste motorvejsstrækning vest om Aalborg og over Egholm. Imidlertid må Borgerbevægelsen nu advare om, at byggeriet indebærer enorme risici, der ikke kommer frem i den politiske debat.

Byggeriet er planlagt til at passere gennem to store vandreservoirer og gamle deponier med asbest fra den lukkede Eternitfabrik i Aalborg.
Der findes over 82 lossepladser og deponier i og omkring Aalborg. Særligt kritisk er området omkring Klosterengen ved Limfjorden, der er fyldt med mindst 95.000 ton asbestholdigt materiale.

Motorvejens tilkørselsareal er planlagt til at skære igennem området. Dertil skal der graves i Limfjordens gamle dynd, hvor der forventes at være masser af asbestfibre. Deponiet er indvundet fjordbund og etableret ved opfyld af asbestaffald direkte i fjorden. Det er sket uden forudgående inddæmning og uden bundmembran. Løsrevne asbestfibre er skyllet ud i fjorden gennem et halvt århundrede.

Lisbeth Gjørtz Fast fra Borgerbevægelsen har afdækket sagsakter, der dokumenterer forholdene og deponiets opfyldning med asbest.

Det kan dokumenteres, at asbestaffald er anvendt til at inddæmme land ved Aalborg, og er dumpet direkte i fjorden uden beskyttelse af undergrunden med fx en bundmembran, hvor motorvejen er planlagt.

Den uforsvarlige adfærd fra fortiden udgør i sig selv en potentiel trussel mod miljøet og for sundheden for borgerne i området. Men de sundhedsmæssige konsekvenser ved at frisætte gammelt asbest og asbeststøv i forbindelse med gravearbejdet til Danmarks dyreste motorvejsstrækning er uoverskuelige.

Derfor er det afgørende, at denne problematik får den opmærksomhed, som er nødvendigt.

Det er velkendt, at Asbest er ekstremt farligt for mennesker, da det ved indånding kan forårsage asbestose og lungekræft, men også eks. testikelhinde- og bughindekræft, hvis asbest optages i kroppen på anden vis.

Hvis motorvejsbyggeriet sættes i gang, står Aalborg højst sandsynligt overfor en potentiel asbestmiljøkatastrofe og sundhedskrise, der som set i i fortiden igen vil forringe livskvaliteten og sundheden for borgerne i Aalborg og Nørresundby langt ud i fremtiden på grund af asbest.

Vi appellerer til, at politikere aktivt vil tage del i at belyse sagen i bestræbelser på at beskytte miljøet og Aalborgs borgere.

Vi stiller os naturligvis til rådighed for yderligere oplysninger, interviews eller kommentarer vedrørende dette vigtige emne i bestræbelserne på at sikre, at Aalborg og dets befolkning ikke står over for en ny generationsforurening af asbest.

 
Vi vil opfordre dig som politiker til evt. at sætte fokus på følgende:

1. Risikoen for sundhedsproblemer for både anlægsarbejdere og lokale borgere, hvis der graves i asbestdeponiet.

2. Risikoen for spredning af asbestpartikler til luften, jorden og grundvandet i området og den heraf potentielle skade på miljø- og økosystem.

3. Risikoen for at arbejdet påbegyndes selvom der ikke findes eksisterende metoder, der kan håndtere så omfattende mængder asbestaffald fra Limfjordens bund og på land, uden sundhedsrisici.

4. Risikovurdering af alternative linjeføringer for at undgå at grave i det gamle asbestaffald.

Previous
Previous

Stormen Hans blæser gammel eternit op af fjorden

Next
Next

Modstanden stiger – Aalborg siger nej til en motorvej over Egholm