Massiv repræsentation fra Borgerbevægelsen ved dagens Trafikudvalgsmøde

På samme møde i Transportudvalget, hvor politikere skal høre om asbestbomben under Aalborg, skal ingeniørteam fra Aalborg forklare folketingspolitikere, at en motorvej over Egholm er en samfundsøkonomisk dødssejler. Løsningen er ikke bare dyrere, men den løser heller ikke de trafikale problemer ved Aalborg.

Kaj A. Jørgensen, professor emeritus ved Aalborg Universitet, og Anker Lohmann-Hansen, trafikforsker og lektor emeritus ved Aalborg Universitet. Foto: Borgerbevægelsen

Det er cirka to milliarder kroner billigere at udvide Limfjordstunnelen end at bygge en motorvej over Egholm.

Og i modsætning til hvad mange tror, så kommer en forbindelse over Egholm ifølge civilingeniør Anker Lohmann-Hansen og Kaj A. Jørgensen, ingeniør og professor emeritus ved Aalborg Universitet, slet ikke til at aflaste E45.

- Det skyldes, at man kan undvære en motorvej over Egholm, men man kan ikke undvære en velfungerende E45, siger Kaj A. Jørgensen forud for dagens møde i Trafikudvalget på Christiansborg.

I øvrigt samme møde, hvor Borgerbevægelsen er repræsenteret med Lisbeth Gjørtz Fast, der skal fortælle Trafikudvalget og Miljø- og Fødevareudvalget om asbestbomben under Aalborg.


Samfundsøkonomisk dødssejler

Også de to ingeniører fra Aalborg vil fortælle Trafikudvalget, at en ny motorvej over Egholm er en udfordring.

Ud fra et samfundsøkonomisk perspektiv er den en dødssejler, eftersom det man tror, man sparer på karrusellerne, brændes af på gyngerne.

- Det lyder som om, at det er en stor gevinst at bygge en ny motorvej over Egholm, men den bygger på, at man sparer på det eksisterende vejnet herunder E45 og Limfjordstunnelen. Og det er slet ikke nogen god løsning, siger Kaj A. Jørgensen.

Han forklarer, at Egholmmotorvej vil koste lidt over 7 mia. kroner at bygge, hvorimod det vil koste ca 4,5 mia kroner at opgradere E45.

- Mange tror, at trafikken vil flyttes til Egholmmotorvejen, hvis den bygges. Men det er slet ikke tilfældet, siger Anker Lohmann-Hansen.


Løser ikke trafikproblem i øst

Anker Lohmann-Hansen forklarer, at 80 procent af den eksisterende trafik med fordel fortsat vil blive på den eksisterende E45.

- Derfor vil man mere direkte løse problemerne på E45 ved at udvide med ekstra kapacitet i Limfjordskrydsningen, siger Anker Lohmann-Hansen, der har beskæftiget med trafik og byplanlægning siden 1967.

Han peger på, at Aalborg Kommunes interne vejnet stort set er uafhængig af, om den ekstra kapacitet tilvejebringes i vest eller i øst.

- Med det nye Regionssygehus og det nye boligområde ved Stigsborg vil trafikken på E45 markant forøges.

- Det vil skabe kø på E45, som er den centrale trafikåre i Aalborg, siger Anker Lohmann-Hansen og pointerer, at erfaringen viser, at der allerede ved 75.000 køretøjer i døgnet er trængsel ved Limfjordstunnellen. Ved yderligere 10.000 køretøjer er trængslen kritisk.

- Den bedste løsning trafikalt og samfundsøkonomisk er at udbygge E45 med et ekstra tunnelrør og reversible vognbaner i Limfjordstunnellen. Det er der, efterspørgslen er, fastslår han.


Undersøg alle muligheder

De to herrer håber på, at dagens foretræde vil overbevise politikerne om, at det vil være en god idé at afsøge alle muligheder, inden den politiske beslutning endeligt træffes.

- Vi synes, at det er vigtigt, at Vejdirektoratet undersøger alternativer, fordi anlægsomkostningerne er lavere og den beregnede samfundsnytte positiv.

- Endelig er en løsning med at udbygge E45 langt bedre i forhold til miljø og indgreb i natur, så det er indlysende, at der bør foretages en proces, hvor man sammenligner de to alternativer, pointerer ingeniørerne.

Previous
Previous

Borgerbevægelsen modtager aktivistpris for langvarig kamp

Next
Next

Borgerbevægelsen får foretræde for både Transportudvalg og Miljø- og Fødevareudvalg