Beskyttet drikkevand droppes med ny motorvej over Egholm

Gitte Ramhøj om drikkevand ved Aalborg

Gitte Ramhøj, pensioneret projektleder i Drastrup Pilotprojekt og landskabsarkitekt i Aalborg Kommune har arbejdet over 30 år med at sikre rent drikkevand til Aalborg. Pressefoto

I forslag til ny anlægslov skal den eksisterende og særlige beskyttelse af grundvandsparkerne i Drastrup og Lindholm/Hvorup ophæves.
30 års arbejde med at sikre rent drikkevand fra to vandværker til fremtidens generationer i Aalborg droppes.

I forslag til anlægslov for en motorvej over Egholm, der netop er sendt i høring, vil Folketinget ophæve den særlige beskyttelse af de boringsnære områder (BNBO) i Drastrup og Lindholm/Hvorup vandværker.

Det er nødvendigt at ophæve beskyttelsen for at gøre det muligt at bygge en motorvej over Egholm. Også selvom den udgør en risiko for forurening af de to vandindvindingsanlæg i boringsnære beskyttede områder.

- Det strider direkte mod Folketingets forpligtelse til at sikre en god tilstand for grundvandet, siger Gitte Ramhøj, pensioneret projektleder i Drastrup Pilotprojekt og landskabsarkitekt i Aalborg Kommune.

Den nye miljøkonsekvensrapport (MKV) oplyser, at »grundvandsmagasinerne omkring Drastrup og Lindholm vandværker er dårligt beskyttede fra naturens side og dermed meget sårbare, over for forurening af miljøfremmede stoffer fx som følge af drift eller spild på vejene.

Behovene for at beskytte grundvandet netop her, er derfor stort«, hedder det i MKV’en.

Ignorerer rent grundvand i toplaget

Gitte Ramhøj forklarer, at Vejdirektoratet i MKV 2023 alene har baseret sin vurdering på det forurenede mellemlag i de beskyttede boringsnære områder (BNBO), hvor miljøkravene ikke er så høje.

Derfor kan det se ud som om, at det bliver et mindre problem at føre en motorvej gennem en grundvandspark, end det reelt er.

- De høje miljømål for det rene grundvand i toplaget ignoreres i MKV 2023, siger Gitte Ramhøj.

- Vejdirektoratet har ikke forholdt sig til, at motorvejen også vil forurene toplaget, som på grund af de mangeårige restriktioner er rent, og har meget højere miljømål, pointerer hun.

Ændring til det værre

Der er heller ikke mange nye tiltag i den nye MKV, der skal sikre drikkevandet, selvom Miljøministeriet også påpegede dette problem overfor Vejdirektoratet sidst, der var høring.

Grundvandet i de sårbare områder kan nemlig blive forurenet allerede under byggeriet og under driften, når man ændrer terræn, ved lækkende entreprenørmaskiner, og af vejvand, der indeholder miljøfarlige stoffer, metaller og salte.

Det problem foreslår Vejdirektoratet løst ved, at vejvandet bliver opsamlet »i et lukket afløb fra kantopsamlingerne”«.

- I MKV’en angives også, at grundvandet vil være beskyttet af en membran, men der er intet videnskabeligt belæg for, at den fiberdug vil holde lige så længe, som der er behov for at sikre borgerne rent drikkevand direkte fra hanerne, pointerer Gitte Ramhøj og tilføjer;

- Om det overhovedet er muligt at sikre rent drikkevand i fremtiden er tvivlsomt. Ifølge MKV’en vil der ske en ”irreversibel og en varig påvirkning af de to grundvandsparker i Drastrup og Lindholm/Hvorup.

- Det betyder, at grundvandet vil blive forurenet. Det kan aldrig gøres om, og drikkevandet kan ikke reddes igen.

- Det er altså en ændring til det værre. Også økonomisk, hvis det fremover bliver nødvendigt at rense vandet efter forurening fra lækkende entreprenørmaskiner og snavset vejvand.

- Hvis et voksende antal miljøfremmede stoffer i grundvandet skal opspores, analyseres og fjernes, før vandet kan sendes ud i rørene, bliver det dyrt for forbrugerne.

Perspektivet kan endda være, at vores børn og børnebørn ender med at skulle drikke renset vand fra flasker og ikke længere drikke rent vand fra hanen, fastslår Gitte Ramhøj.


FAKTABOX: Forstå dit grundvand

Det grundvand, der forsyner en tredjedel af borgerne i Aalborg, kommer fra Drastrup Vandværk og består af tre lag.

Nederst i de dybeste grundvandslag findes det reneste grundvand, der kan drikkes direkte fra kilden. I 1980’erne var det nydannede grundvand imidlertid truet af datidens forurening og miljøfremmede stoffer.

Derfor iværksatte Aalborg Kommune og Forsyningsvirksomhederne i de følgende år en særlig indsats for de to grundvandsparker i henholdsvis Drastrup og Lindholm-Hvorup for at forebygge en forurening af toplaget. Og ad åre sikre et stadig større og renere grundvandslag.

Gennem de seneste 30 år er der etableret beskyttede boringsnære områder (BNBO) til de to vandværker, og indført særlige restriktive regler, hvor det hidtil har været forbudt at ændre terræn, bygge nyt eller udlede miljøfremmede stoffer af nogen art.

En indsats der har fået international opmærksomhed og har resulteret i grundvandsmagasiner med et toplag af rent drikkevand.

- Men med anlægsloven for en motorvej over Egholm tilsidesættes alle restriktioner i de to grundvandsparker. Og som det er angivet i MKV-rapporten, vil der ske uoprettelig og varig skade på grundvandet, pointerer Gitte Ramhøj.

Hun forklarer, at jordbunden primært består af kridt med et overlag af sand og grus fremfor det ler, der er mange andre steder. Uden et beskyttende lerlag, bremses de nedsivende miljøfremmede stoffer ikke.


Passager vedr. Drastrup og Lindholm / Hvorup vandværker findes i:

  • Miljøkonsekvensvurderingen 2023: Afsnit 13.3-13.5 sd. 495-530, afsnit 13.6 sd. 531 -, tabel 13.8 sd. 541, tabel 13-9: sd. 520, tabel 13-10: Sd. 521 og 522, sd. 527, tabel 13.12: sd. 532, tabel 13-13: sd. 532, tabel 13-14: sd. 537.

  •  Det samme er gældende i forslag til anlægslov for en Egholmmotorvej kap 3. Lovforslaget er suppleret med bemærkningerne pkt. 9.17 sd. 93-95 Geologi og grundvand samt pkt. 10.4 sd. 105-106 Vandrammedirektivet.

Previous
Previous

Transportminister blokerer for Miljøstyrelsens kritik om motorvej over Egholm

Next
Next

Klager til Transportudvalg med krav om kontrol af Transportministeren