Transportminister blokerer for Miljøstyrelsens kritik om motorvej over Egholm
Aktindsigt afslører, at transportministeren bevidst blokerer for en grundig miljømæssig gennemgang i forbindelse med anlæg af en 3. limfjordsforbindelse over Egholm.
Borgerbevægelsen har sendt en anmodning til Folketinget om at udøve parlamentarisk kontrol med transportministeren.
Gennem aktindsigt fremgår det, at transportminister Thomas Danielsen (V) bevidst blokerer for en grundig miljømæssig gennemgang i forbindelse med anlæg af en motorvej over Egholm ved Aalborg.
Dermed er Miljøstyrelsen forhindret i at komme med en eventuel kritik forud for, at ministeren fremlægger sit forslag til anlægslov for Folketinget sidst i februar som planlagt.
Og det til trods for at Miljøstyrelsen ved sidste høring har konstateret store mangler og har været hovedårsag til en fornyet høring.
Dermed forhindrer transportministeren Miljøstyrelsen i at yde kvalificeret input til Miljøkonsekvensrapporten 2023 og den tilhørende anlægslov i forbindelse med anlæg af Danmarks dyreste motorvejsstrækning.
- Denne handling er ikke bare uansvarlig, men direkte ulovlig, da den både ignorerer nødvendigheden af tilstrækkelig sagsbehandlingstid og strider mod vejlovens krav til høring af kompetente myndigheder, siger formand for Borgerbevægelsen, advokat Louise Faber.
Afviser miljøstyrelsen
Borgerbevægelsen har fået aktindsigt i en skrivelse til transportministeren, hvor Miljøstyrelsen udtrykker frustration over den pressede tidsplan:
»Da høringen kører hen over juleferien, og der er tale om et meget omfattende materiale i de to høringer, der skal behandles sammen, anmoder Miljøstyrelsens fagenheder; Hav- og Vandmiljø samt Arter og Naturbeskyttelse om fristudsættelse til ultimo januar 2024«, lyder det i en korrespondance til Transportministeriet.
Det fremgår desuden, at Miljøstyrelsen har anmodet sit eget departement om at appellere til Transportministeriet om at forlænge fristen for høringen over anlægsloven, da fagenhederne har svært ved at nå at gennemgå materialet inden for den fastsatte frist.
»Jeg kan oplyse, at Miljøstyrelsen også har bedt Miljøministeriets departement om at anmode Transportministeriet om fristforlængelse i sagen fsva. høringen over anlægsloven.
Jeg skal venligst anmode om en hurtig afklaring, da vores fagenheder har meget svært ved at nå det, og oplyser, at de vil være tvunget til at skrive et ikke uvæsentligt forbehold ind i Miljøstyrelsens høringssvar, hvis en fristudsættelse ikke kan imødekommes.«, står der i mail fra fagenheden Landskab & Skov.
Sætter stopper for miljørettigheder
Imidlertid har transportministeren nægtet at forlænge fristen til trods for, at den supplerende miljøkonsekvensrapport har en samlet volumen på i alt 1811 sider med en høringsfrist på blot 19 arbejdsdage.
- Transportministeren har udøvet et tydeligt tidspres på Miljøstyrelsen, hvilket har medført en tilsidesættelse af styrelsens rettigheder som kompetent myndighed i henhold til VVM-direktivets artikel 6.
- Dette pres indebærer en betydelig risiko for, at anlægsloven bliver vedtaget uden at tage hensyn til EU's miljødirektiver, siger Louise Faber og tilføjer;
- Denne manøvre er ikke bare et slag mod den demokratiske proces.
- Den risikerer også at gøre den endelige vedtagelse af anlægsloven juridisk angribelig, pointerer Louise Faber og forklarer, at Folketinget har ansvaret for, at anlægsloven overholder EU’s miljødirektiver.
- På den her måde ser det ud til, at transportministeren vil forhindre, at Folketinget oplyses om miljøproblemerne.
Kontrol af transportministeren
Borgerbevægelsen har derfor indsendt en anmodning til Folketingets transportudvalg om at udøve parlamentarisk kontrol med Transportminister Thomas Danielsen vedrørende den igangværende høring om Miljøkonsekvensrapport 2023 og forslaget til anlægslov for Egholmmotorvejen.
- Transportministeren tilsidesætter beviseligt Miljøstyrelsens rettigheder som kompetent myndighed efter VVM-direktivets artikel 6.
- Derfor er det vigtigt, at Folketinget griber ind, siger Louise Faber og forklarer; at det ikke er første gang, at Transportministeriet holder Miljøministeriet udenfor.
Også i foråret 2021 blev Miljøstyrelsen ignoreret i den offentlige høringsproces om Egholmmotorvejen. Først i den efterfølgende høring blev styrelsen involveret og kun for at stå over for endnu en urimelig kort høringsfrist hen over julen.
- Det er uacceptabelt, at en kritisk myndighed som Miljøstyrelsen udelades og siden presses af en høringsfrist, der ikke afspejler lovens ånd.
- Dette hastværk førte til en forsinkelse, hvor Miljøstyrelsens afgørende feedback, modtaget i februar 2022, tvang Vejdirektoratet til at revidere EU-miljøvurderingerne, pointerer Louise Faber og understreger, at en forlængelse af høringsfristen til 7. marts 2024 ville være både passende og i overensstemmelse med lovgivningen.