Kommunal partistøtte til bestemt linjeføring er uden for rammerne

Kommunale midler til at fremme en motorvej i en bestemt linjeføring ligger udenfor rammerne af vejloven såvel som kommunalfuldmagten, mener formand for Borgerbevægelsen.

I den verserende sag angående Aalborg Kommune og Aalborg Alliancen, fastholder Aalborg Kommune, i et svar til styrelsen, at have ret til at anvende kommunale midler til at fremme særlige politiske interesser, som fx hvor en bestemt statslig vejstrækning skal ligge frem for en anden.

Det er i strid med loven at sætte lighedstegn ved behovet for en 3. Limfjordsforbindelse og politisk fremme en bestemt strækning som Egholmmotorvejen, mener formand for borgerbevægelsen, advokat Louise Faber.

Ikke lovligt at fremme politiske sager

Aalborg Kommunes støtte til Vejdirektoratets VVM-redegørelse 2021 på 2.5 millioner kr. er derfor på kollisionskurs med det kommunale lokalitetsprincip, mener Borgerbevægelsen.

Et princip, der blandt andet indebærer, at kommunen kun kan varetage eller støtte opgaver, der med en geografisk afgrænsning er knyttet til kommunale opgaver.

- Det strider med loven, at Aalborg Kommune har betalt milliontilskud til en miljøkonsekvensrapport til Vejdirektoratet på en strækning, der vedrører en statsvej uden at inkludere andre muligheder, siger Louise Faber og forklarer, at udgifter til statsveje hører under Vejdirektoratet.

- Det fremgår af Vejloven. Ligesom når en lov fastslår en anden økonomisk fordeling, så giver Kommunalfuldmagten ikke hjemmel til give støtte til statslige myndigheders arbejde.

- Den giver heller ikke hjemmel til at fremme særlige politiske interesser, som fx hvor en bestemt statslig vejstrækning skal ligge, frem for en anden, siger hun.

 Det betyder, at medlemmer af byrådet, efter Borgerbevægelsens opfattelse ikke lovligt kan råde over kommunens økonomiske midler for at fremme en politisk mærkesag og på den måde fremskynde Vejdirektoratets arbejde uden om den sædvanlige procedure i Vejdirektoratet og Transportministeriet.

- Heller ikke selvom disse udgør et flertal, siger Louise Faber og pointerer, at der netop er politisk uenighed om den 3. Limfjordsforbindelse.

Retlig vildfarelse

I sit svar til Ankestyrelsen fremhæver Aalborg Kommune imidlertid, at sagen er behandlet i byrådet både i september 2003 og september 2011, og anser det derfor som et udtryk for Aalborg Kommunes stillingtagen til den ønskede placering af en ny motorvej.

Men det svar vidner tilsyneladende om en vildfarelse om, hvordan processen foregår, mener formanden

- Kommunes svar vidner om en retlig vildfarelse om beslutningsprocessen for en anlægslov, siger Louise Faber og forklarer, at Aalborg Kommunes stillingtagen kun indgår i processen som et høringssvar, mens anlægsloven alene vedtages af Folketinget.

Det betyder, at indtil videre er projektets lovforberedende fase slet ikke afsluttet. Hidtil er alle Miljøkonsekvensrapporter underkendt og sendt til fornyet behandling ved Vejdirektoratet.

Aktuelt ventes en ny VVM-redegørelse at være på vej. Det nuværende byråd kender således hverken det konkrete projekt eller dets aktuelle miljøkonsekvenser.

- Aalborg Kommune forsøger således at give et gammelt og fratrådt byråd hjemmel til at beslutte en linjeføring med bindende virkning for fremtidige byråd på baggrund af mere end 10 år gamle underkendte og forældede rapporter.

- Det er efter Borgerbevægelsens opfattelse hverken i borgernes interesse eller foreneligt med gældende ret, fastslår Louise Faber.

Sagen verserer aktuelt ved Ankestyrelsen, der forventes at tage stilling til sagen snarest.

Fakta:
Borgerbevægelsen indgav den 13/11-2021 en anmodning til Ankestyrelsen om tilsyn med Aalborg Kommune. Det skete på grund af kommunens ageren i forhold til at fremme Egholmmotorvejen.

Klagen omfattede blandt andet lovligheden af Aalborg Alliancen og anvendelse af Jobcenterets personale til at servicere alliancens medlemmer med bl.a. en hjemmeside og tilbud om eksponering.

Klagen omfattede også den daværende Borgmester, Thomas Kastrup-Larsens, aktiviteter på diverse sociale platforme. Derudover omfattede klagen, Aalborg Kommunes tilskud til Vejdirektoratet på 2,5 mill.kr. til opdatering af Miljøkonsekvensvurderingen.

De seneste skrifter i sagen er indleveret af Aalborg Kommune den 24/5-2023 og af Borgerbevægelsen den 17/7-2023. Skriftvekslingen kan findes på Borgerbevægelsens hjemmeside på dette link: https://nejtilegholmmotorvej.dk/nyheder/tag/Aalborg+Alliancen

Ankestyrelsen har oplyst, at sagen forventes færdigbehandlet inden for 6 måneder.

Previous
Previous

Transportminister nægter brug af moderne regnemetoder

Next
Next

Politisk uvilje truer drikkevandet med motorvejsplaner i Aalborg