Egholmmotorvejen: Ny episode: Om støj

- Ingen andre fagfolk eller eksperter i støj, som Borgerbevægelsen har været i kontakt med, er enig med Vejdirektoratet, siger Henrik Sakstrup, pensioneret pilot og ekspert i støj.

Vejdirektoratet anvender umoderne metoder til at beregne støj på den kommende motorvej over Egholm. Det giver misvisende resultater, der undervurderer omfanget af støj uden at dokumentere hvorfor.

Og det til trods for EU’s mest omfattende støjrapport udfærdiget af Europas førende eksperter (EEA Report no 22/2019) anviser mere nøjagtige beregningsmetoder.

- Ingen andre fagfolk eller eksperter i støj, som Borgerbevægelsen har været i kontakt med, er enig med Vejdirektoratet, siger Henrik Sakstrup, pensioneret pilot og ekspert i støj.

Han forklarer, at »Bilernes land« Tyskland, der med sine 83 mio. indbyggere og en befolkningstæthed, der er dobbelt så stor som i Danmark, på 5 år har haft succes med at dæmpe vejstøj på de tyske veje med 17 procent. Hvorimod vejstøj i Danmark i samme periode er steget 17%.

Borgerbevægelsen har tidligere advaret om, at danske borgere er efterladt retsløse i anlægsbyggerier i Danmark, hvis myndighedernes beregninger om støjgener slår fejl.

Det skyldes, at den planlov, der skal beskytte landets natur, menneskets livsvilkår og dyre- og planteliv slet ikke tager højde for vejstøj, der overskrider grænseværdier, der endda kun er vejledende.

Se slides fra FOREDRAG med støjekspert Henrik Sakstrup tirsdag den 26. september kl. 19:00 i Medborgerhuset i Aalborg om kommende støjgener for 26.000 borgere langs Egholmlinjen.
Lær selv at vurdere de reelle støjgener på en nem og overskuelig måde. 

Previous
Previous

Eksperter: Ekstra tunnelrør er en bedre investering

Next
Next

Transportminister nægter brug af moderne regnemetoder