Bombe i høringssag: Miljøet mister al ret i sag om motorvej over Egholm

Formand for Borgerbevægelsen, advokat Louise Faber og Oluf Jørgensen, fhv. lektor i forvaltningsret ved Aalborg Universitet og forskningschef i mediejura ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole er bekymrede over, at transportministeren enevældigt skal have fuld kontrol og beslutningsmagt i realiseringen af et projekt så omfattende og miljømæssigt indgribende som Egholm-motorvejen.

Forslag til anlægslov for motorvej over Egholm skal give Miljøstyrelsen mundkurv på. Lovforslaget ignorerer Miljøstyrelsens sønderlemmende kritik af, at projektet ikke forholder sig til miljømæssige ødelæggelser af drikkevandsressourcer, levesteder for rødlistede Bilag IV-arter, og krænkelser af EU-lovgivning.


Aalborg 10.01.2024: For under en uge siden anmodede Borgerbevægelsen Transportudvalget om at udøve parlamentarisk kontrol med Transportministeren.

Nu viser det sig, at det foreslåede udkast til anlægslov, som i al hast er sendt i høring sammen med Miljøkonsekvensrapporten 2023, sigter efter definitivt at fjerne tilsynsmyndigheders adgang til at sikre, at miljølovgivningen overholdes. Således også for fx Miljøstyrelsens adgang.

- Dermed undgår Transportministeren meget bekvemt at forholde sig til fremtidig kritik fra Miljøstyrelsen, om at projektet ikke kan overholde miljølovgivningen om fx, Natura 2000-områder, beskyttede arter og vores drikkevand, siger formand for Borgerbevægelsen, advokat Louise Faber.

Borgerbevægelsen finder det dybt bekymrende og ikke i tråd med demokratiske principper, at transportministeren enevældigt skal have fuld kontrol og beslutningsmagt i realiseringen af et projekt så omfattende og miljømæssigt indgribende som Egholm-motorvejen.

- Og så særligt problematisk i lyset af 12 års historik med gentagne høringsprocesser, fordi der er problemer med at overholde EU's miljødirektiver vedrørende dette projekt, pointerer Louise Faber.

- Magten centreres så at sige om Transportministeren, der både kan overtage kommunalbestyrelsen og miljøstyrelsens beføjelser efter forgodtbefindende, hvis loven vedtages.

Demokratisk inddragelse fjernes
Borgerbevægelsen advarer om, at lovforslaget stiller forslag om en magtkoncentration, der giver Transportministeren vide rammer for at overtage kommunalbestyrelsens eller en statslig myndigheds beføjelser.

Blandt andet indeholder lovforslag mulighed for at transportministeren selv kan beslutte,  at »afværge- og kompenserende foranstaltninger, kan gennemføres uden der skal søges dispensation fra en eksisterende fredning«

- Forslaget til anlægslov vil undergrave borgernes retssikkerhed.

(Oluf Jørgensen, fhv. lektor i forvaltningsret ved AAU
og forskningschef i mediejura ved DMJX)


- Forslaget til anlægslov vil undergrave borgernes retssikkerhed.

- Principperne om funktionsadskillelse er nødvendige retssikkerhedsgarantier for at sikre faglig kompetence og undgå habilitetskonflikter, siger Oluf Jørgensen, offentlighedsrådgiver, fhv. lektor i forvaltningsret ved Aalborg Universitet og forskningschef i mediejura ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og talsmand i Borgerbevægelsen.

Borgernes ret til at klage fjernes
Yderligere vil lovforslaget få konsekvenser for borgerne, hvis mulighed for at klage eller appellere afgørelser relateret til motorvejsprojektet helt fjernes.

- Det vil eliminere de kritiske stemmer og fjerne enhver form for mulighed for modstand mod projektet, give plads til offentlig debat eller juridisk gennemsigtighed, siger Louise Faber.

Hun forklarer, at beslutninger, der træffes under byggeriet, blot kan gennemtrumfes, som fx hvor meget, grundvandet skal sænkes eller hvor meget drikkevandet kan forurenes.

- Vi står over for et scenarie, hvor borgernes grundlæggende rettigheder bliver tilsidesat, pointerer Louise Faber og forklarer; at det er helt afgørende i ethvert offentligt projekt, at borgernes retssikkerhed, almindelige habilitetskrav og åbenhed om myndighedernes beslutninger er sikret.

- Resultatet af det fremlagte lovudkast er, at borgerne efterlades retsløse og uden indsigt i hvordan projektet realiseres. Men også Folketingets medlemmer og EU holdes udenfor.

- Den fremgangsmåde, der lægges op til, kan give en faretruende præcedens for fremtidige infrastrukturprojekter og borgernes rolle i beslutningsprocesser, fastslår Louise Faber.

Previous
Previous

Nu vil EU høre om Egholmmotorvejen og henter Egholms Venner og Borgerbevægelsen til Bruxelles

Next
Next

Quickfix til høringssvar om Egholm-motorvejen