Motorvej uden støjværn planlagt tæt på stor daginstitution

Børn placeres i støjzone

Af Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen, april 2021

Af Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen, april 2021

Lige i hjørnet ved frakørslen fra motortrafikvejen Ny Nibevej imod Hasseris ligger et flot, nyt byggeri.

Det er Sandgården, åbnet mandag 19. april, Aalborg Kommunes nyeste børneinstitution med plads til 170 børn og op til 50 ansatte. Legepladsen vender stik vest og lige ud mod Sofiendal Enge med ubebyggede marker.

Men den store børneinstitution på Anna Anchers vej 7 til knap 36 millioner kroner er bygget i en kommende støjzone med Egholm-motorvejen som nær nabo.

Linjeføringen til Egholmlinjen ligger 700 meter fra Sandgården. Det motorvejs til- og frakørselsanlæg, der skal føre Ny Nibevej op over Egholmlinjen, er 650 meter fra legepladsen. Anlægget bliver placeret 6,8 meter over terræn. Støjen fra motorvejen og til- og frakørselsanlægget vil med vind fra vest og syd brede sig ind over børneinstitutionen og dens udearealer.

Vejdirektoratet har ikke planlagt støjværn langs denne strækning af Egholm-motorvejen, kaldet Sofiendal Enge.

Tracé markeret som rød linje, børnehaven Sandgården cirklet ind med blåt.

Tracé markeret som rød linje, børnehaven Sandgården cirklet ind med blåt.

Ifølge Aalborg Kommunes hjemmeside skal Sandgårdens 0-6 årige børn bruge udearealerne på mange måder:

”Daginstitutionen ligger tæt på engområder og omgivelserne videreføres i udearealerne. Her vil læskærme, vandløb, grøfter, skov og krat samt bakkelandskaber være de bærende elementer. Det er meningen, at udeområderne skal være “ukomplicerede” og gro naturligt til, så de kan rumme en stor vifte af udeaktiviteter for børnene.”

Smukt byggeri omgivet af naturlig beplantning.

Smukt byggeri omgivet af naturlig beplantning.

Men hvilken støj vil børnene blive udsat for, når de leger ude? Vejdirektoratet har i sin nye VVM (miljøvurdering) fra 2021 kigget på den beregnede støj på stedet.

I den nye VVM beregner Vejdirektoratet det fremtidige støjniveau til 58-63 dB uden en Egholm-motorvej. Det er langt over WHO’s grænse for sundhedsskadelig støj på 53dB – næsten en fordobling (logaritmisk skala) og OVER Danmarks vejledende grænse på 58 dB.

”Støjen vil blive endnu værre med en Egholm-motorvej. Desuden beregner Vejdirektoratet gennemsnitsstøj over døgnet. Men det giver ingen mening for en daginstitution, som kun har åbent i dagtimerne”

Henrik Sakstrup fra Borgerbevægelsen

Sagen illustrerer ifølge Henrik Sakstrup, at respekten om støj er ikke eksisterende, når man allerede på nuværende tidspunkt ved, at børnene vil blive udsat for støj over selv den danske grænseværdi på 58 dB.

Det står ikke klart, hvordan bygherren på Sandgården, Aalborg Kommune, vil beskytte børn og ansatte i Sandgården mod generende og sundhedsskadelig støj. Eller hvordan børnenes leg udendørs i konstant, høj støj bliver.

”Det faktum, at der ligger en stor børneinstitution i området, er endnu et argument imod Egholm-motorvejen”, siger formand for Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen, jurist Louise Faber. ”Dette viser, at politikerne ignorerer støjforureningen i planlægningen. Selv i forhold til børn”.


Louise Faber: 22 79 95 35
Henrik Sakstrup: 40 72 10 15

Previous
Previous

Læs Borgerbevægelsens høringssvar vedrørende 3. Limfjordsforbindelse

Next
Next

Den udemokratiske motorvejsproces og forslag til forbedringer