Borgere og erhvervsliv klar til at betale 100.000 kroner for statens regnestykke

Borgerbevægelsen spørger Transportministeren om, hvorvidt Transportudvalget agter at bede Vejdirektoratet om at foretage de manglende beregninger af de to alternativer. Tallene for alternativer skal frem, siger formand for Borgerbevægelsen, advokat Louise Faber.

Borgerbevægelsen står klar med 100.000 kroner til trafikberegninger, hvis ikke myndighederne vil regne på relevante alternativer.
- Vi er nødt til at sikre Folketinget et fyldestgørende beslutningsgrundlag, siger formand for Borgerbevægelsen.

 - Hvis Vejdirektoratet afviser at lave de nødvendige beregninger, betaler borgerne for dem selv, siger formand for Borgerbevægelsen, advokat Louise Faber.

I forbindelse med Vejdirektoratets arbejde med at opdatere Miljøkonsekvensrapporten for en motorvej vest om Aalborg over øen Egholm, planlægger direktoratet ikke umiddelbart at foretage beregninger for østlige alternativer med den nye Grønne Mobilitetsmodel.

Og det til trods for at Vejdirektoratets tidligere beregninger viser, at Egholmlinjen ikke vil afhjælpe problemer med trængsel ved Limfjordstunnelen.

Det har fået borgere og erhvervsliv i Aalborg til på få dage til at indsamle 100.000 kroner til de nødvendige beregninger, hvis myndighederne fortsat ikke vil lave dem.

- Vi er nødt til at sikre, at Folketinget opnår et fyldestgørende beslutningsgrundlag, pointerer Louise Faber.

Nødvendige tal

I et skriv til Transportministeren opfordrer Borgerbevægelsen ministeren til at fremme arbejdet med at foretage de nødvendige beregninger for alternative løsninger.

Det drejer sig om regnearbejdet for dels en udbygning af E45 med én ny tunnel ved siden af Limfjordstunnellen med kapacitet varieret efter trafikbelastningen, dels en udbygning af E45 med en Cityforbindelse.

- Det skyldes, at Vejdirektoratet egne beregninger for Egholmlinjen allerede viser, at den ikke vil afhjælpe trængselsproblemerne ved Limfjordstunnelen, siger Louise Faber.

Hun forklarer, at der allerede i åbningsåret med en Egholmslinje vil være begyndende trængsel ved Limfjordstunnelen. Mens problemerne frem mod 2040 ventes at udvikle sig til kritisk trængsel, som den er i dag.

Alternativer er billigere
De nævnte alternative løsninger vurderes begge af kompetente eksperter som Borgerbevægelsen samarbejder med til at være væsentligt billigere at anlægge.

- Alternativerne vil også være bedre løsninger på problemerne med at komme frem på tværs af Limfjorden end Egholmlinjen, siger Louise Faber. Hun peger på, at det er løsninger, der desuden er betydeligt mere skånsomme i forhold til natur og miljø.

- Den begrænsede trafikale gevinst af Egholmlinjen står ikke mål med de store miljømæssige konsekvenser.

- Derfor må tallene for alternativerne frem, fastslår hun.

Borgerne spør’

Borgerbevægelsen har derfor spurgt Transportministeren om, hvorvidt Transportudvalget agter at bede Vejdirektoratet om at foretage de manglende beregninger af de to alternativer.

I modsat fald finder Borgerbevægelsen det nødvendigt at rekvirere beregningerne selv for herved at sikre, at Folketinget opnår et fyldestgørende beslutningsgrundlag, hedder det ligeledes i skrivelsen til Transportministeren.

Læs mere om alternativer fra eksperterne

Previous
Previous

Slutspurt: 8 ugers motorvejs-maraton sættes i gang

Next
Next

Eksperter: Ekstra tunnelrør er en bedre investering