SIDSTE FRIST: Ingen saglige grunde til at udsætte 26.000 borgere for støj

Talsperson i Borgerbevægelsen og pensioneret pilot HenrikSakstrup har kvalificeret dette høringssvar. Du må gerne kopiere.

Du bør indsende høringssvar for at udgå motorvejsstøj, der vil ramme 26.000 borgere vest om Aalborg.
Talsperson i Borgerbevægelsen og pensioneret pilot HenrikSakstrup har kvalificeret dette høringssvar.

Klik på dokumentet herunder og hent inspiration til dit eget høringssvar. Du må gerne kopiere.
Hent høringssvar her

Henrik Skastrup skriver:
»
Region Nordjylland har ingen saglige grunde for at anbefaler en 3. Limfjordsforbindelse i Egholmlinjen, men kun saglige grunde for aktivt at modsætte sig den linjeføring.

Egholmlinjen er i strid med RUS indsatsområder om ”Renere natur og miljø” samt ”Bedre trivsel og sundhed”. Egholmlinjen vil forårsage at yderligere 26.000 beboere i regionen, der bor langs den planlagte linjeføring, vil udsættes for sundhedsskadelig støj. Det vil have store sundhedsomkostninger for Region Nordjylland (RN) og uoverskuelige menneskelige konsekvenser på helbred og trivsel for regionens beboere.

På landsplan er de samfundsøkonomiske omkostninger der knytter sig til sygdom pga. vejstøj allerede oppe på 4,4 mia kr. og stærkt stigende. Det vurderes, at 802 personer/år årligt dør for tidligt i Danmark iht. den seneste rapport om Environmental noise in Europe (EEA no. 22/2019 (EU). I rapporten er Aalborg i øvrigt anført som værende Danmarks mest støjbelastede by.

Motivatonen for at bringe støjen ned i Region Nordjylland, navnlig i Aalborg bør komme meget mere i fokus.

VVM støjberegningsmetoderne for Egholmlinjen er utilstrækkelige og misvisende. Det er gennemsnitberegninger med udgangspunkt i for lavt antal trafikanter på motorvejen. Der er derfor sikkerhed for, at beboerne langs Egholmlinjen IKKE beskyttes mod sundhedsskadelig vejstøj over 58 dB Lden. Desuden er usikkerheden i støjberegningsmetoderne uacceptabel stor. I Vejdirektoratets anvendte beregningsmetode forekommer en usikkerhed på ∆ +/- 10 år eller mere. Det er derfor tvivlsomt om VVM- rapport 379, 2011, samt Miljøkonsekvensrapport, 3. Limfjords-forbindelse – Opdatering af VVM for Egholmlinjen fra 2021, opfylder de faglige krav, som de skal i henhold til EU’s krav til Miljøkonsekvensvurderinger.«

Previous
Previous

Hjælp til høringsvar om drikkevand

Next
Next

SIDSTE FRIST - Bevar Aalborgs rene drikkevand